خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتبار و اطمینان بخشی برنامه ریزی تلفیقی در یادگیری معنادار بود. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم متوسطه منطقه 14 آموزش و پرورش تهران در سال تحصیلی 91-90 است. یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش بین رشتهای به یادگیری معنا میبخشد. در رویکرد رشتهای یا موضوعی، دانش آموزان نمیتوانند از تجربههای خود در مدرسه و یا در زندگی واقعی استفاده کنند از این رو برنامه درسی تلفیقی و میان رشتهای ارائه شده است. با نگرشهای تازهای که در سالهای اخیر در برنامههای تعلیم و تربیت کشورها ایجاد شده، متخصصان تعلیم و تربیت با شکستن مرزهای سنتی به برنامه ریزی تلفیقی روی آوردهاند. جهتگیریهای میان رشتهای در مطالعات علمی در آینده دیگر نه یک انتخاب، که یک اجبار و الزام خواهد بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از اثربخشی روش تدریس مبتنی بر برنامه ریزی تلفیقی یا میان رشتهای نسبت به روش رشتهای و موضوعات مجزا بود.
Purpose: The aim of this study was to evaluate the validity and reliability of integrated planning in meaningful learning.
Materials and Methods: The statistical population of the study is female fourth grade high school students in Tehran’s 14th district of education in the academic year of 2011.
Findings: The findings showed that interdisciplinary education gives meaning to learning. In the disciplinary or thematic approach, students can not use their experiences in school or in real life, so an integrated and interdisciplinary curriculum is provided. With the new approaches that have been created in recent years in the education programs of countries, education professionals have turned to integrated planning by breaking the traditional boundaries. Interdisciplinary orientations in scientific studies in the future will no longer be a choice, but a compulsion.
Conclusion: The results of data analysis showed the effectiveness of teaching methods based on integrated or interdisciplinary planning compared to the discipline method and separate topics.