خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی دینداری و مهارتهای زندگی اسلامی در دانش آموزان بود. مواد و روشها: روش نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر سال اول متوسطه دوم شهر اهواز میباشد که 30 نفر از آنان به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسشنامه دینداری پور یوسفی (1984)، گروه آزمایش در معرض 16 جلسه (دو جلسه یک ساعته در هفته) آموزش مهارتهای زندگی اسلامی قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گره مجددا در مرحله پس آزمون پرسش نامه مذکور را تکمیل نمودند و دادههای به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس چد متغیری از طریق نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنا داری را در همه مولفههای دینداری نشان داد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زندگی اسلامی میتواند به عنوان یکی ازروشهای موثر در ارتقاء سطح دینداری دانش آموزان دبیرستانی به کار گرفته شود.
Purpose: The aim of this study was to investigate the effectiveness of religiosity and Islamic life skills in students.
Materials and Methods: The method was quasi-experimental and pre-test-post-test with a control group. The statistical population includes all male students in the first year of high school in Ahvaz, 30 of whom were randomly selected and divided into two groups (15 in the experimental group and 15 in the control group). After completing Dindaripour Yousefi (1984) questionnaire, the experimental group was exposed to 16 sessions (two one-hour sessions per week) of Islamic life skills training, while the control group did not receive any intervention. Both nodes completed the questionnaire again in the post-test stage and the data were analyzed by multivariate analysis of covariance using SPSS18 software.
Findings: The results showed that the experimental group compared to the control group showed a significant increase in all components of religiosity.
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that teaching Islamic life skills can be used as one of the effective methods in promoting the level of religiosity of high school students.