خلاصة:
زمینه
هدف از این پژوهش، طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد سازمان بر اساس رویکرد اخلاق مداری در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در سازمان های دولتی است.
روش
پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. بخش کیفی، به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری خبرگان دانشگاهی و سازمانی آشنا به مباحث مدیریت عملکرد و اخلاق سازمانی بودندکه با استفاده از نمونه گیری هدفمند ۱۲ نفر از خبرگان دانشگاهی و ۸ نفر از خبرگان سازمانی به عنوان نمونه، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و تجزیه تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن مدل کیفی پژوهش طراحی شد. در بخش کمی، جامعه ی آماری ، کارکنان و مدیران سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی بودندکه که ۲۷۳ نفر با استفاده از جدول مورگان با روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. برای بررسی برازش مدل از روش مدل یابی معادلات ساختاری و ارزیابی مدل اندازه گیری، آزمون بررسی کیفیت، شاخص افزونگی در قالب نرم افزار ایموس استفاده گردید.
یافته ها
نتایج به شناسایی ۲۰ مولفه سازمانی، ۸ مولفه فردی و ۵ مولفه گروهی منجر شده است. نتایج پژوهش نشان داد، ابعاد فردی (انگیزش، ارتباطات سالم و موثر، انضباط کاری، تعهد کاری، مسیولیت پذیری، قدرت نفس، مهارت های فردی، شخصیت فردی)، ابعاد گروهی (تسهیل مشارکت های گروهی، دستیابی به اهداف گروهی، پاداش های گروهی صحیح و عادلانه، مدیریت مشارکتی اخلاقی) و بعد سازمانی (مدیریت منابع انسانی، فرآیندهای داخلی، مشتریان و ذینفعان، عملکرد اخلاق مالی، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، کیفیت ارایه خدمات، پشتیبانی مدیریت) می باشد.
نتیجه گیری
طبق بررسی های صورت گرفته در این حوزه، تاکنون مطالعه جامعی در رابطه با مدیریت جامع عملکرد بر اساس رویکرد اخلاق مداری در سازمان های دولتی انجام نشده است. درنتیجه، ساختار ارایه شده به عنوان نخستین مدل برای مدیریت جامع عملکرد بر اساس رویکرد اخلاق مداری در سازمان های دولتی مذکور است که توانایی تدوین و اجرای راهبردها را با توجه به وضعیت متغیر کنونی دارد.
Background
The purpose of this study is to design a comprehensive system of performance management based on ethics approach in three layers (individual, group and organizational) in government organizations.
Method
The present study was performed by mixed method. The qualitative part was done by the data method of the foundation. The statistical population of academic and organizational experts was familiar with the topics of performance management and organizational ethics. Using purposive sampling, 12 academic experts and 8 organizational experts were selected as a sample. Data collection tool was semi-structured interview and data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding and based on that, a qualitative research model was designed. In a small part, the statistical population was the employees and managers of government organizations in West Azerbaijan province, of which 273 people were selected using Morgan table using stratified cluster sampling. Structural equation modeling and measurement model evaluation, quality test, redundancy index in the form of Emus software were used to evaluate the model fit.
Results
The results led to the identification of 20 organizational components, 8 individual components and 5 group components. The results showed that individual dimensions (motivation, healthy and effective communication, work discipline, work commitment, responsibility, self-power, individual skills, individual personality), group dimensions (facilitating group participation, achieving group goals, correct group rewards and Fair, ethical participatory management) and organizational dimension (human resource management, internal processes, customers and stakeholders, financial ethics performance, information systems management, service quality, management support).
Conclusion
According to studies in this field, so far no comprehensive study on comprehensive performance management based on ethics approach in government organizations has been conducted. As a result, the proposed structure is the first model for comprehensive performance management based on the ethics-oriented approach in these government organizations, which has the ability to formulate and implement strategies according to the current changing situation.
ملخص الجهاز:
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران (تاریخ دریافت: 7/10/99، تاریخ پذیرش:8/12/99) چکیده زمینه: هدف از این پژوهش، طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد سازمان بر اساس رویکرد اخلاقمداری در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در سازمانهای دولتی است.
نتایج پژوهش نشان داد، ابعاد فردی (انگیزش، ارتباطات سالم و مؤثر، انضباط کاری، تعهد کاری، مسئولیتپذیری، قدرت نفس، مهارتهای فردی، شخصیت فردی)، ابعاد گروهی (تسهیل مشارکت های گروهی، دستیابی به اهداف گروهی، پاداشهای گروهی صحیح و عادلانه، مدیریت مشارکتی اخلاقی) و بعد سازمانی (مدیریت منابع انسانی، فرآیندهای داخلی، مشتریان و ذینفعان، عملکرد اخلاق مالی، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، کیفیت ارائه خدمات، پشتیبانی مدیریت) میباشد.
در این نظامها به دلیل وظایفی که بر عهده مدیران است، باید استانداردهای اخلاقی5 را مورد توجه قرار داده و عملکرد اخلاقی خود را در چارچوب استانداردهای تدوینشده ارزیابی کنند، چرا که در چنین فضایی، کارکنان با میل و رغبت به قانون عمل میکنند و علاوه بر آن ارزشهای حاکم بر فضای تعامل، تسهیل امور و ارتقای رضایت کارمندان را در پی خواهد داشت؛ بنابراین اصول اخلاقی به عنوان یکی از مهمترین زیرساختها در تمام نظامهای مدیریتی دولتی سازمان ازجمله مدیریت عملکرد کارکنان است که بیتوجهی به آن باعث ایجاد بیاعتمادی، تعاملات نامناسب6، گسترش فساد مالی و اداری می شود و تمامی این موارد میتواند عملکرد مدیران را زیر سوال ببرد و ناکارآمد کند (3 و 4).
در این پژوهش تلاش میشود تا با استفاده از یک رویکرد اخلاقمداری به بررسی ابعاد و شاخصهای مدل مدیریت جامع عملکرد به کمک روش تحلیل داده بنیاد پرداخته شود و نهایتا ، مدل نهایی استخراجی موردبررسی قرار میگیرد.
Ethical management of elite recruitment in Iranian public organizations.