خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر در شکلگیری تقویت فضاهای عمومی در روستاهای استان لرستان است، و به دنبال پاسخ گویی به این سوال کلیدی می باشد؛ کدام عوامل در شکلگیری تقویت فضاهایی عمومی بیشترین نقش داشته است؟روش : نوع تحقیق کاربردی، روش مورد استفاده توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری داده از روشهای اسنادی و میدانی استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون آماری توصیفی( میانگین، انحراف معیار و واریانس) و استنباطی(تحلیل عاملی و تحلیل واریانس) بهره گرفته شده است.یافته/نتایج: یافتههای تحلیل عاملی نشان داد، که 7 عامل با مجموع 274/ 55 درصد واریانس روابط بین شاخص ها ر ا تبیین می کند وبیشترین سهم را عامل اول با531/ 10 درصد واریانس و کمترین سهم را عامل هفتم با 178/ 6 درصد را تبیین میکند. همچنین از آزمون تحلیلها واریانس نشان داد، که تفاوت معناداری بین عاملهای مورد نظر در سطح آلفا کمتر از 05/ 0 وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد، توجه به فضاهای عمومی می تواند در راستای تقویت اجتماعات انسانی به کار گرفته شود و زمینه را برای بهبود فعالیتها سرزندگی و حیات مدنی در جوامع روستایی فراهم کند.
Public space includes all areas that are open and accessible to members of the public in a community. The main function of public spaces is to pave the way for the presence of people. Therefore, strengthening desirable public spaces in rural areas has an effective role on participation, welfare, and comfort of the people, environmental protection and sustainable development. The study aimed at exploring the factors affecting the improvement of public spaces in the villages of Lorestan province. It sought to know that what factors have played the greatest role in improving public spaces. This applied study used a descriptive-analytical method. Documents and field studies were used to collect the data and for analyzing the data descriptive statistics, including mean, standard deviation and variance, and inferential statistics, including factor analysis and analysis of variance were used. The results of factor analysis showed that seven factors, having a total of 55. 274% of the variance, explain the relationships between the indicators. The highest portion belongs to the first factor with 10. 531% and the lowest portion is the seventh factor with 6. 178%. Moreover, the analysis of variance test showed that there was a significant difference between the factors at the alpha level of less than 0. 05. The results of the study showed that the diversity of attractions, visual qualities, interaction and communication, socio and cultural issues, educational and health factors, equipment, economic issues, and recreational issues are the most important factors, respectively. So, paying attention to public spaces can strengthen human societies and provide the grounds for improving the activities, vitality, and civic life of rural communities.