خلاصة:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی با خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد 45 دانشجو معلم دختر دارای اشتیاق تحصیلی پایین در دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار کرفتند (15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی، 15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی هیجانی و 15 دانشجو در گروه گواه). گروههای آزمایش مداخله آموزش سرمایههای روانشناختی (آخوندی، 1396) و خودتنظیمی هیجانی (گراس، 2007) به شکل جداگانه طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) بود که دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی وخودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان تاثیر مثبت معناداری دارد (01/0p <). علاوه بر این نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی نسبت به خودتنظیمی هیجانی تاثیر بیشتری بر اشتیاق شناختی دانشجویان داشته است؛ اما هر دو روش آموزش سرمایههای روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق عاطفی و رفتاری دانشجویان به یک میزان تاثیر داشته است.
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of teaching psychological capitals and emotional self-regulation on the low academic eagerness of the female student teachers. The present study is a quasi-experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up design. The statistical population of the study included female student teachers at Farhangian University in the city of Shahr-e-kord in academic year 2018-19. 45 female student teachers with low academic eagerness at the Farhangian University of Shar-e-kord were selected through purposive sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups (15 students in the experimental group of psychological capitals, 15 students in the experimental group of emotional self-regulation and 15 students in the control group). The experimental groups received ten ninety-minute sessions of interventions of teaching psychological capitals (Akhoondi, 2017) and emotional self-regulation (Gross, 2007) separately in two-and-a-half months. The questionnaire of academic eagerness (Fredricks, 2004) was used for data collection. The data from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA and Bonferroni follow-up test. The results showed that teaching psychological capitals and emotional self-regulation have significant effect on the academic eagerness of the student teachers with low academic eagerness (p<0/001). Moreover, the follow-up study showed that there was a significant difference between the effectiveness of the two treatments with the psychological capitals group outperforming the emotional self-regulation group.
ملخص الجهاز:
علاوه بر آموزش سرمایههای Chang, Lee, Byeon, Seong, Lee Academic procrastination Gustavson, Miyake Kim, Fernandez, Terrier Psychological Capital Tsaur, Hsu, Lin Kim, Kim, Newman, Ferris, Perrewé Guo, Decoster, Babalola, De Schutter, Garba, Riisla Kang, Busser Aliyev, Karakus Avey,Luthans, Smith, Palmer Parker, Baltes, Young, Huff, Altmann, Lacost, Roberts روانشناختی، از دیگر روشهای آموزشی برای بهبود مؤلفههای روانشناختی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان میتوان به آموزش خودتنظیمی هیجانی 1 اشاره نمود که کارآیی خود را در درمان مؤلفههای مختلف روانشناختی نشان دادهاند (نریمانی، عباسی، ابوالقاسمی و احدی، 1392؛ فولادچنگ و حسننیا، 1393؛ بولمهجر، پرنجر، تال و سایجپر 2 ، 2010؛ میل، فت، رئال، ساترلین، وگل و کوبلر 3 ، 2013؛ هاینوس، هیل و فرازتی 4 ، 2016؛ بنفر، باردین و کلاس 5 ، 2018).
حال با توجه به اهمیت مؤلفههای اشتیاق تحصیلی در دانشجویان و لزوم به کارگیری روشهای مداخلهای و درمان مناسب و بهنگام و از سوی دیگر کارآمدی آموزش سرمایه روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی در بهبود مؤلفههای روانشناختی، ارتباطی، رفتاری و تحصیلی جامعههای آماری مختلف و در عین حال عدم انجام پژوهش مشابه، این پژوهش درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا بین میزان اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان تفاوت وجود دارد؟ emotional regulation Bohlmeijer, Prenger, Taal, Cuijpers Meule, Fath, Real, Sütterlin, Vögele, Kübler Haynos, Hill, Fruzzetti Benfer, Bardeen, Clauss Joormann, Stanton Kraaij, Garnefski Malesza Herwig, Opialla, Cattapan, Wetter Kirwan, Pickett, Jarrett بر همین اساس، در ادامه فرضیههای زیر مطرح شد: آموزش سرمایه های روانشناختی بر اشتیاق تحصیلی پایین دانشجومعلمان تأثیر معناداری دارد.