خلاصة:
امروزه بهرهگیری از رسانههای جدید در محیطهای یادگیری اشتیاقبرانگیز و محتوای آموزشی فراتر از ساختارهای موجود برای عرضه مفاهیم فرهنگی ضروری به نظر میرسد. مخاطب امروز پیامهای مسقیم و شعارگونه را بر خود نمیتابد و خود مشتاق اکتشاف و بازآفرینی است. موضوعهای دینی و فرهنگی را میتوان از طریق بازی با ابزار و دستگاههای تعاملی در محیطی متنوع، چندرسانهای و شوقانگیز برای تمام مخاطبان به خصوص نسل کودک و نوجوان نمایش داد. مخاطب میتواند در محیطی که این دستگاهها در آن با فضاسازی زیبا و هیجانآور تعبیه شده وارد شود، آزادانه به آنها دست بزند و بدون کمک دیگران آنها را به کار اندازد و نتیجه تعامل خود را مشاهده کند. همچنین میتواند در این محیط با انواع پوشاک و اغذیهای مواجه شود که مطابق با ذوق و سلیقه ایرانی و مذهبی انتخاب شدهاند و آنها را مورد آزمایش و تجربه شخصی خود قرار دهد. شاید از این رهگذر بتوان آنان را به آفرینش تصویر درست و عینی از فرهنگ ایرانی اسلامی سوق داد. اعتقاد بر پویایی و تازه بودن این فرهنگ برای همه اعصار، ما را به روبهرو شدن با تنوع، پیچیدگی و تقاضای متغییر در یادگیری فرا میخواند. در این مقاله ضمن بررسی آموزش فعال و اکتشافی به معرفی مصور برخی از دستگاههای تعاملی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی خو اهیم پرداخت.
Today, utilization of new motivating media in educational environment is more advantageous than the existing educational structures as the new audience does not tolerate propagandist messages anymore and prefers to discover it herself/himself .Therefore, cultural and religious topics could be transferred more efficiently to the audience, especially to children and teenagers through games in assistance with various interactive devices in diverse multimedia and in an exciting environment. In this case, the audience enters the area arranged with beautiful and moving games and interactive devices, touches them, plays with them and gets the result with no need of others’ help. Moreover, some various foods and customs could be prepared in that area based on Iranian cultural and religious taste and art. So, this culture would be introduced to the audience. S/he could try them, experience them freely and might finally find them attractive. Perhaps, in this way, the audience could be driven to create a true image of Iranian culture and religion. The belief to mobility and freshness of Iranian culture, invites us to face with diversity, complicacy and change. In this article, besides studying active and discovery-based training, some interactive tools for promoting Iranian-Islamic culture are introduced.
ملخص الجهاز:
همچنين مي تواند در اين محيط با انواع پوشاک و اغذيه اي مواجه شود که مطابق با ذوق و سليقه ايراني و مذهبي انتخاب شده اند و آنها را مورد آزمايش و تجربه شخصي خود قرار دهد.
روان شناسان معتقدند بازي در رشد هوش و فراست ، شخصيت و قابليت هاي کودک نقش بسيار اساسي دارد و روش هاي مختلف آن به رشد و يادگيري کودکان کمک مي کند.
به نظر جرومه برونر بازي وسيله اي براي کسب اطلاعات درباره محيط پيرامون و تجربه بر آن است و فرصت هائي را براي کودکان فراهم مي سازد تا آنها آميزش جديد رفتارها و کسب مهارت در کارهاي روزمره را تمرين کنند و موجب يادگيري شهودي و تدريجي مي شود.
يکي از روش هاي فعاليت تجربي گردش علمي است ، يعني کاري که دانش آموز در خارج از مدرسه ، بيرون از کلاس ، آزمايشگاه يا کتابخانه ، انجام مي دهد، شامل مطالعات مستقيم و دست اول درباره يک مسئله ، جمع آوري اطلاعات با مشاهده ، پرسشنامه ، مصاحبه ، اندازه گيري ، نمونه برداري و ساير فنون تحقيقي است و به اين ترتيب درباره اعتبار فرضيه ها، تشخيص تغييرات يا درستي و صحت شرايط و موقعيت ها اطمينان حاصل مي شود.
بر اساس اين ديدگاه ، لازم است از طريق شيوه هاي زير بر طراحي تجارب مناسب براي فراگير در آموزش برنامه ريزي شود.
Edeiken, 1992; Danilov, 1986; Fisher, 1960; Lewin, 1989 4.
موزه اي که بر اساس يادگيري اکتشافي و با ابزار و دستگاه هاي تعاملي تعبيه مي شود بايد بر چهار زمينه اصلي فناوري، اطلاعات ، آموزش اجتماعي و سرگرمي مبتني باشد.