خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بسته آموزشی تابآوری تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی بر سازگاری تحصیلی انجام شد. روش تحقیق پژوهش، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر اجرا جزء پژوهشهای شبه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت بودند که حجم نمونه 80 نفر تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد شده سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) استفاده شد. فرضیهها با استفاده از نرمافزار SPSS به کمک آنالیزکواریانس یکراهه آزمون شدند و نتایج تحقیق نشان داد بسته آموزشی تابآوری تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، خودپنداره تحصیلی و درگیری تحصیلی تأثیر معناداری بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارد (001/0P=). پژوهش حاضر دارای محدودیتهایی بود من جمله جامعه آماری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت در نظر گرفته شده و از ابزار خود گزارشدهی پرسشنامه استاندارد استفاده شده است، در نهایت پیشنهاد میگردد که در مطالعات آینده دیگر مقاطع تحصیلی در نظر گرفته شده و از ابزارهای دیگری جهت بررسی بیشتر استفاده شود.
ملخص الجهاز:
فرضيه ها با استفاده از نرم افزار SPSS به کمک آناليزکواريانس يک راهه آزمون شدند و نتايج تحقيق نشان داد بسته آموزشي تاب آوري تحصيلي، دلبستگي به مدرسه ، خودپنداره تحصيلي و درگيري تحصيلي تأثير معناداري بر سازگاري تحصيلي دانش آموزان دارد (٠٠٠١=P).
پژوهش حاضر داراي محدوديت هايي بود من جمله جامعه آماري دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت در نظر گرفته شده و از ابزار خود گزارش دهي پرسشنامه استاندارد استفاده شده است ، در نهايت پيشنهاد ميگردد که در مطالعات آينده ديگر مقاطع تحصيلي در نظر گرفته شده و از ابزارهاي ديگري جهت بررسي بيشتر استفاده شود.
Peng, Li, Zuo, Miao, Chen, Yu, Liu & Wang 6.
Katrin Arens, Malte, Franzis, Isabelle & Martin 8.
با توجه به خلاء موجود، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به اين سؤال است که آيا اثربخشي بسته آموزشي تاب آوري تحصيلي، دلبستگي به مدرسه ، خودپنداره تحصيلي و درگيري تحصيلي بر سازگاري تحصيلي معنيدار است يا خير؟ روش روش پژوهش حاضر با در نظر گرفتن هدف آن ، کاربردي و از جهت بررسي اثربخشي اين مدل بر سازگاري تحصيلي دانش آموزان در زمره پژوهش هاي شبه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
Markus, Rossell, Valentina, Maureen & Alan 2.
Green, Liem, Martin, Colmar, Marsh & McInerney 2.
Zins, Payton, Weissberg & Brien 2.
بررسي رابطه بين آگاهي هاي فراشناختي با خودپنداره تحصيلي، نگرش نسبت به مدرسه و سازگاري اجتماعي دانش آموزان .
Academic motivation, self-concept, engagement, and performance in high school: key processes from a longitudinal perspective.
Trajectories of teacher-student warmth and conflict at the transition to middle school: Effects on academic engagement and achievement.