خلاصة:
برخورداری از موقعیت مناسب ژیوپلیتیکی باعث شده تا ضرورت توجه به وضعیت ترانزیتی کشور دوچندان شود. در بررسی به عمل آمده نتیجه گیری می شود که به رغم داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، وجود موانع و مشکلاتی مانند: فرسودگی و عمر بالای ناوگان، نبود سیستم یکپارچه اطلاعاتی، عدم تکمیل زیرساخت های حمل و نقل به دلیل زمان بر شدن پروژه های عمرانی در کشور، نامناسب بودن توزیع خطوط ریلی در کشور و مشکلات نرم افزاری، مانع بهره مندی حداکثری از مزایای بالقوه صنعت ترانزیت در کشور شده است. هر چند عواملی مانند اعمال تحریم های خارجی و بحران های سیاسی بین المللی نیز بر این موضوع بی تاثیر نبوده است. از این رو به منظور رفع مشکلات و موانع پیش روی صنعت ترانزیت، راهکارهایی از جمله: ایجاد سیستم اطلاعاتی یکپارچه، تسهیل قوانین نظارتی، کاهش هزینه های لجستیکی، اتصال چشمه های بار به شبکه ریلی و به کارگیری دیپلماسی اقتصادی فعال به ویژه با کشورهای همسایه، پیشنهاد می شود.
ملخص الجهاز:
در بررسی بهعمل آمده نتیجهگیری میشود که بهرغم داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، وجود موانع و مشکلاتی مانند: فرسودگی و عمر بالای ناوگان، نبود سیستم یکپارچه اطلاعاتی، عدم تکمیل زیرساختهای حملونقل بهدلیل زمانبر شدن پروژههای عمرانی در کشور، نامناسب بودن توزیع خطوط ریلی در کشور و مشکلات نرمافزاری، مانع بهرهمندی حداکثری از مزایای بالقوه صنعت ترانزیت در کشور شده است.
ازاینرو بهمنظور رفع مشکلات و موانع پیشِروی صنعت ترانزیت، راهکارهایی ازجمله: ایجاد سیستم اطلاعاتی یکپارچه، تسهیل قوانین نظارتی، کاهش هزینههای لجستیکی، اتصال چشمههای بار به شبکه ریلی و بهکارگیری دیپلماسی اقتصادی فعال بهویژه با کشورهای همسایه، پیشنهاد میشود.
در صورت استفاده کامل از ظرفیتهای ترانزیتی کشور، ایران امکان ترانزیت 20 میلیون تن کالا در سال را دارد که تحقق آن میتواند افزایش درآمدهای ارزی، اشتغال و توسعه صنعت حملونقل کشور را بههمراه داشته باشد.
- زمانبر بودن ترانزیت کالا در حملونقل ریلی راهآهن بهترین وسیله حملونقل جهت حمل کالاهای ترانزیتی است، اما متأسفانه بهدلایلی مانند فرسوده بودن ناوگان ریلی، طولانی بودن زمان توقف در ایستگاه و کمبود واگن، زمان حملونقل از طریق خطوط ریلی بالاست و این موضوع یکی از موانع توسعه صنعت ترانزیت کشور بهشمار میآید.
نتیجهگیری و پیشنهادها متأسفانه با وجود موقعیت مناسب ژئوپلیتیکی ایران، وجود موانع و مشکلاتی ازجمله فرسودگی و عمر بالای ناوگان، نبود سیستم یکپارچه اطلاعاتی، عدم تکمیل زیرساختهای حملونقل بهدلیل زمانبر شدن پروژههای عمرانی در کشور، نامناسب بودن توزیع خطوط ریلی در کشور، زمانبر بودن ترانزیت کالا در حملونقل ریلی و مشکلات نرمافزای، مانع توسعه صنعت ترانزیت و استفاده حداکثری از ظرفیتهای بالقوه این صنعت در کشور شده است.