خلاصة:
اقتصاددانان و دیگر دانشمندان علوم انسانی شواهد گستردهای ارائه دادهاند که آموزش افراد را مولدتر میکند و درنتیجه درآمد آنها را افزایش میدهد. آموزش و پرورش همچنین مزایای غیرمالی، از جمله بهبود سلامت و ادغام اجتماعی را فراهم میآورد. سرانۀ بودجۀ آموزشی عمومی، درآمد سرانه، مخارج صرفشده برای آموزش و تعداد معلم از اصلیترین نهادههای توضیحدهندۀ تابع تولید آموزش هستند؛ بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر تابع آموزش از لحاظ کارکردهای اقتصادی و اجتماعی برای سیاستگذاران مهم و ضروری است. این مطالعه با هدف برآورد تابع تولید آموزش (ابتدایی و متوسطه) در استان ایلام طی دورۀ زمانی 1398-1382 انجام شد. روششناسی این مقاله مبتنی بر تخمین تابع تولید با استفاده از روش اقتصادسنجی و تکنیک رگرسیون چندگی بود. نتایج این مطالعه نشان داد که در بین 7 متغیر مورد استفاده در تابع تولید آموزش برآوردهشده برای استان ایلام، 5 متغیرِ مخارج آموزشی خانوار، نسبت معلم به دانشآموز، تعداد مدارس، درآمد سرانه و شاخص قیمت استانی از تعیینکنندههای اصلی نرخ پوشش تحصیلی هستند. دو متغیر مخارج عمرانی استانی و نسبت دانشآموز به جمعیت نیز از تعیینکنندههای نرخ پوشش تحصیلی در استان ایلام نیستند.
Economists and other humanities scholars have provided extensive evidence that educating people is more productive and thus increasing their income. Education also provides non-financial benefits, including improved health and social integration. Per capita general education budget, per capita income, expenditure on education, and the number of teachers is the main inputs explaining the production of education. Therefore, identifying the factors affecting the education function in terms of economic and social functions is important and necessary for policymakers. The purpose of this study was to estimate the production function of education (primary and secondary) in Ilam province during the period 2003-2019. The methodology of this paper was based on estimating the production function using econometric methods and multiple regression techniques. The results of this study showed that among the 7 variables used in the function of education production for Ilam province, 5 variables of household education expenditures, teacher to student ratio, number of schools, per capita income and provincial price index are the main determinants. Education coverage rates. The two variables of provincial development expenditures and the ratio of scholars to population were not among the determinants of educational coverage in Ilam province.