خلاصة:
ثبات و تحول در ساحت فهم و تفسیر متن» یکی از مهمترین مباحث چالشی در فلسفه معاصر بهشمار
میرود که دامنه آن به مباحث حقوقی و به خصوص تفسیر متون قانونی توسط قاضی کشیده شده است.
در مقابل اندیشه متعالی اسلامی که تفسیر متن حقوقی را مولفمدار و متن محور میداند و بهدتبال فهم
مراد جدی صاحب سخن برمیآید, برخی اندیشمندان نوگرا تحت تاثیر نگرش مدرن غربی» شیوه متعارف
فهم و تفسیر رابرای عصر حاضر و نسل نوخاسته پاسخگو ندانسته, بهدنبال نواندیشی در متون حقوقی
برآمدهاند و تفسیرهای نو از بافت باز قانون را مطابق با نیازهای روزآمد» خواستارند.
در این پژوهش سعی بر آن است با تکیه بر اندیشه اسلامی به تحلیل سه عامل اصلی قانونگذار
بهعنوان موّلف قانونء مفسر و ویژگیهای متن حقوقی پرداخته شود. مطابق اندیشه اسلامی مورد
قبول, به مقتضای ربوییت تشریعی, قانونگذار اصیل خداوند متعال است و نهادهای بشری در
پارهای از امور اجتماعی به اذن الهی و بر پایه عقل خدادادء حق وضع قوانین حقوقی را درا هستند.
مفسر قانون, برخلاف نگرش تاریخمند و هرمنوتیکمدار که از بافت باز قانون سخن میرانند.
بهدنبال دستیابی به مقصود قانونگذار در پس متنی است که دارای معنای ثابت و معین است. متن
قانونی نیزء بر خلاف متون حاکی از واقعیت خارجی» متونی هستند که از اعتبارات قانونگذار الهی یا
بشری حکایت میکنند؛ ازاینرو تحلیل ماهیت گزارههای حقوقی, در جانب موضوع, محمول و
حکم مهم جلوه مینماید. روش تحقیق در این پژوهش» توصیفی و تحلیلی است.
Consistency or inconsistency in the course of understanding texts and
interpretation are one of the challenging issues in modern philosophy whose range
covers legal discussions particularly the interpretation of legal texts by a judge. As
per the Islamic school of thought which interprets legal texts on the pivot of the
author or the text itself, the reader is seeking for the intended meaning of the author.
Impressed by modern approach of the West, some modernist scholars have gone to
hold that the customary method of understanding and interpretation fail to meet the
needs of the new generation and the contemporary world. They have thus sought for
modern thinking in legal texts and asked for new interpretation of the open texture
of law according to the up-to-date demands.
In what follows, the author has tried to analyze three key factors of positing the law
in the light of Islamic thought: the author, the interpreter and the features of the legal
texts. As per the celebrated Islamic thought and demands of legal divinity, the main
law-maker is Allah Almighty and human institutes are given permission to make law
only on some social affairs according to the faculty of reason. Contrary to the
historical approach and hermeneutics that speak of open texture of legal texts, the
interpreter of law seeks for the intended meaning by law-maker which is fixed and
determined. Contrary to factual texts that express and describe outside realities, legal
texts express the considerations of divine or human law-makers. Accordingly, the
analysis of the essence of legal propositions, their subject predicate and judgment,
matters the most. The method adapted for this research is descriptive-analytic.