خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی جاذبه ها و فرصتهای نوآور کسب و کار از جنس و ماهیت ا یرانی در کشورهای آسیای جنوب
شرقی، و بومی سازی آن و همچنی ن رتبه بندی ای ن فرصت ها تدوین گردیده است.
راهبرد پژوهش در این مقاله استفاده از نظر یه برخاسته از دادهها و قومنگار ی است. در ا ین اثر از تکنیکها ی مقتضی نظیر
موارد ذیل بهره گرفته شده است PESTEL ،استراتژ ی اق یانوس آبی، تحلیل SWOT ، تحلیل شبکهای ANP .
روش بررسی: روش پژوهش در این مقاله آمی خته ترکی بی کمی و ک یفی، اکتشافی است و روش گردآور ی اطلاعات نیز میدانی –
کتابخانه ای است. علاوه بر تحقیقات کتابخانه ای در داخل کشور، تحقی قات میدانی توسط دانش آموختگان غیر ایرانی حاضر در
کشورهای آسیای جنوب شرقی به انجام رسید. همچن ین از پرسش نامه به عنوان ابزار گردآور ی اطلاعات لازم این تحقیق
استفاده شده است. جامعه ی آمار ی پژوهش، تعداد 95 نفر از دانش آموختگان جامعه المصطفی از هشت کشور مالز ی، تایلند،
اندونزی، ویتنام، میانمار، کامبوج، سنگاپور و فیلی پی ن هستند که در مقا طع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا دانش آموخته
شده و به کش ورشان نی ز بازگشته اند.
یافته ها (نتایج ) : نتایج پژوهش و آمار اولیه از دانش آموختگان غیر ایرانی تحصیل کرده در ایران نشان داد که اقبال مردم
کشورهای اشاره شده و بخصوص مسلمانان به برخی از اِلِمان و فاکتور مربوط به ایجاد کسب و کار و فرهنگ ایرانی بیشتر است .
از تعداد زیادی از فرصتهای پی ش رو ، موارد ی که بیشتر مورد نیاز و توجه واقع شد، ارزیابی گردید و به پرسش گذاشته شد.
در مجموع از بررسی آمارها ی موجود بر اساس شاخصهای APN چن ین نتیجه گ یر ی شد که وزن نهایی فعالیت بر اساس برند
حلال در رتبه بندی فرصتهای کارآفر ینانه ف رهنگی ا یرانی در کشورهای جنوب شرقی آسیا، بالاتر از سایر اوزان است و امکان
نتیجه در آن بر اساس نظرات پاسخگو یان محترم پرسشنامه ارسالی، بی شتر است. بر ای ن اساس، وزن سایر فاکتور ها و فعالیت
در رتبه های بعد ی قرار گرفتند.