خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه عملکرد حرفهای معلمان فارغالتحصیل رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از نظر روش از نوع علی – مقایسهای بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان فارغالتحصیل رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان دارای دیپلم تجربی و ریاضی و علوم انسانی در شهر شیراز بود. برای تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 200 نفر در دو گروه (100 نفر دارای دیپلم تجربی و ریاضی و 100 نفر دارای دیپلم علوم انسانی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه عملکرد حرفه ای پاترسون(1990) بود. دادههای گردآوریشده در دو سطح مورد تجزیهوتحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون تی تست ( t-test) گروهای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد حرفه ای و ابعاد آن در معلمان فارغ التحصیل رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان دارای دیپلم تجربی و ریاضی با دارندگان دیپلم علوم انسانی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین تمامی ابعاد عملکرد حرفه ای معلمان فارغ التحصیل دارای دیپلم تجربی و ریاضی نسبت به فارغ التحصیل دارای دیپلم انسانی پایین تر است.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد که بين عملکرد حرفه اي معلمان فارغ التحصيل رشته آموزش ابتدايي از دانشگاه فرهنگيان داراي ديپلم تجربي و رياضي با دارندگان ديپلم علوم انساني تفاوت معناداري وجود دارد.
با عنايت به مباحث مطروحه مسئله اصلي پژوهش به اين نحو قابل استنباط است آيا بين عملکرد حرفه اي معلمان فارغ التحصيل رشته آموزش ابتدايي از دانشگاه فرهنگيان داراي ديپلم تجربي و رياضي با دارندگان ديپلم علوم انساني تفاوت معناداري وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر ازحيث هدف ، جزو پژوهش هاي کاربردي است .
فرضـيه اصلي: بين عملکرد حرفه اي معلمان فارغ التحصيل رشته آموزش ابتدايي از دانشگاه فرهنگيان داراي ديپلم تجربي و رياضي با دارندگان ديپلم علوم انساني تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج حاصل از تحليل از آزمون تي تست اين فرضيه ، گوياي آن است که بين عملکرد حرفه اي معلمان فارغ التحصيل رشته آموزش ابتدايي از دانشگاه فرهنگيان داراي ديپلم تجربي و رياضي با دارندگان ديپلم علوم انساني تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج حاصل از تحليل آزمون تي تست گوياي آن است که بين بعد رعايت نظم و انظباط در کار معلمان فارغ التحصيل رشته آموزش ابتدايي از دانشگاه فرهنگيان داراي ديپلم تجربي و رياضي با دارندگان ديپلم علوم انساني تفاوت معناداري وجود دارد.
نتايج حاصل از تحليل آزمون تي تست گوياي آن است که بين بعد احساس مسئوليت در معلمان فارغ التحصيل رشته آموزش ابتدايي از دانشگاه فرهنگيان داراي ديپلم تجربي و رياضي با دارندگان ديپلم علوم انساني تفاوت معناداري وجود دارد.