خلاصة:
زمینه و اهداف: تعلل ورزی یکی از مؤلفههای روانشناختی تأثیرگذار در کاهش عملکرد تحصیلی دانشجویان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی دانشجویان بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است که برای اجرای آن تعداد 335 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 93- 1392 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسش نامه تعلل ورزی، فرم کوتاه پرسش نامه ذهن آگاهی و مقیاس تنظیم هیجانی پاسخ دادند و دادههای جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ذهن آگاهی و تنظیم هیجان با تعلل ورزی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ذهن آگاهی و تنظیم هیجان میتوانند به طور معناداری 18 درصد تعلل ورزی در دانشجویان را به صورت منفی و معنادار پیش بینی نمایند.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به عنوان مهارتهای روانشناختی و هیجانی در تعلل ورزی دانشجویان است. بنابراین ارائه آموزشهایی مبتنی بر ارتقای ذهن آگاهی و تنظیم هیجان در محیطهای آموزشی، منجر به کاهش تعلل ورزی در دانشجویان خواهد شد.
Aims: Procrastination is one of the psychological factors which is effective to reduce students' academic performance. The aim of current research was to investigate the relationship between mindfulness and emotion regulation with procrastination of students.
Methods: In this correlation research, the number of 335 students were selected by random clustering sampling method from University of Gilan in 2012-13 academic years. The students responded to procrastination questionnaire, short form of mindfulness inventory and emotion regulation scale, then gathered data were analyzed by Pearson correlation coefficient and regression analysis.
Results: The results showed that there exist a negative and significant relationship between mindfulness and emotion regulation with procrastination (P>0/01). The results of regression analysis indicated that mindfulness and emotion regulation could negatively and significantly predict by around 18 percent of procrastination among students.
Conclusions: the results of current research implies the importance of mindfulness and emotion regulation as psychosocial and emotional skills in procrastination of students. Thus, providing trainings based on improving of mindfulness and emotion regulation in academic environment will lead to reduction of procrastination of students.