خلاصة:
مقدمه: آموزش بالینی در شکل دهی مهارتهای اساسی و توانمندیهای حرفهای دانشجویان در اتاق عمل نقش مهمی دارد. شناخت وضعیت فعلی، بستری برای ارتقاء عملکرد آنها در آینده میباشد. هدف مطالعه تعیین عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1397 بود.
روشها: در مطالعه توصیفی-مقطعی حاضر، 134 نفراز دانشجویان اتاق عمل و هوشبری که حداقل یک ترم تحصیلی کارآموزی بالینی را گذرانده بودند، انتخاب شدند. دیدگاه دانشجویان در مورد آموزش بالینی توسط پرسشنامه پایا و روا، متشکل از پنج بخش: عملکرد مربیان بالینی؛ برخورد با دانشجو، اهداف و برنامه آموزشی، امکانات و تجهیزات محیط بالینی و سیستم ارزشیابی بالینی مورد ارزیابی و امتیاز دهی قرار گرفت. دادهها، آزمون تی مستقل و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان 8/1 & 6/21 سال بود. میانگین امتیاز حیطههای مورد سنجش به ترتیب عبارت از اهداف و برنامههای آموزشی 6/4 3/10،، مربی 7/3 & 4/11، برخورد با دانشجو 9/12/4، محیط آموزشی 5/2& 9/4)، نظارت و ارزشیابی 6/1 7/2 و خودکارآمدی دانشجو 7/2 & 6/7 بود. به ترتیب حیطه مربی و اهداف و برنامه آموزشی بیشترین میانگین امتیاز کسب شد. 9/67 درصد شرکت کنندگان، کیفیت آموزش بالینی را متوسط گزارش کردند و اختلاف نظرات دانشجویان اتاق عمل و هوشبری در حیطه ی اهداف و برنامه آموزشی معنی دار بود (01/0> P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، کیفیت آموزش بالینی در این دو رشته مشابه هم بوده و در کل در سطح متوسطی میباشد. برای بهبود وضعیت آموزش بالینی در این رشتهها، تامین امکانات، تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرایندهای ارزشیابی بالینی، ارتقای عملکرد مربیان و جذب مربیان بالینی مستقل پیشنهاد میشود
Background: Clinical education plays a fundamental role in forming basic skills and professional competencies for operating room and anesthesiology students. Understanding students’ perspectives on clinical training can help us to improve the quality of their clinical performance in the future. This study was conducted to determine the present status of clinical education from perspectives of operating room and anesthesiology students in mazandaran University of Medical Sciences.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, a number of 134 students of operating room and Anesthesiology studying in Mazandaran university of Medical science in 2018 were selected through convenient sampling. A valid and reliable questionnaire which assessed five domains of instructor, environment and facilities, educational programs, dealing with students and supervision and evaluation was applied. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics, t-test, and chi- square.
Results: The mean age of the students was 21/6±1/8. The mean scores of the assessed domains were: educational programs (10/3±4/6), instructor (11/4±3/7), environment and facilities (4/9±2/5), dealing with students (4/2±1/9), supervision and evaluation (2/7±1/6) and self-efficacy (7/6±2/7). 67.9% of the participants reported the quality of clinical education as moderate. There was significant difference between the two groups regarding the educational programs domain (p
Conclusions: The mean scores of all assessed domains were in average level. In order to improve the situation of clinical education, it is recommended to provide facilities and equipment for clinical environments and revise the tools and process of clinical evaluation. Improving instructors' performance and encouraging professional cooperation could lead to the improvement of clinical education.