خلاصة:
هدف این مقاله شناسایی گفتمان حاکم بر متون مربوط به راهبردهای توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری است که واقعیت آموزش و یادگیری در این صنعت را بازنمایی میکنند. درواقع این پژوهش در پی آن است که علاوه بر شناسایی نوع گفتمان حاکم بر متون موردنظر، مفاهیم کلیدی در نظم گفتمانی را بررسی کند. روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای این پژوهش انتخاب شده است. چارچوب نظری که فرکلاف معرفی میکند، دربرگیرنده مفاهیمی متنوع است که باتوجهبه هدف پژوهش از آنها استفاده شد. فرکلاف این مفاهیم را در یک الگوی سهبعدی تحلیل میکند. براساس این الگو، متون انتخابشده که فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری بخشنامه «نظام آموزش کارمندان دستگاههای اجرایی»، «نظام جامع آموزش و توسعه منابع انسانی بانک» و مقالههای فارسی با موضوع توسعه منابع انسانی در صنعت بانکداری میباشند، بهصورت مفصل و دقیق در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین تحلیل شد. نتایج تحلیل نشان داد که گفتمان حاکم بر متون از راه عناصر گفتمانی دیدگاه یکپارچه در نظریههای خود و کار، رویکرد مبتنی بر عملکرد در نظریههای یادگیری در کار و فرایند یادگیری هدایت شده در نظریههای یادگیری مفصلبندی شده است و نظم گفتمانی بر کلیت این گفتمان حاکمیت دارد.
The purpose of this paper is to identify the dominant discourse on texts related to human resource development strategies in the banking industry that represent the reality of education and learning. In fact, in addition to identifying the type of dominant discourse, we examine key concepts in discourse order. This research is based on Faircloughchr('39')s critical discourse analysis (CDA) method. The theoretical framework that Fairclough introduces, involves a variety of concepts that have been used for research purposes. Fairclough analyzes these concepts in a three-dimensional model. According to this model, the selected text, which is a "comprehensive system of education and human resource development" in the banking industry, was analyzed in detail at the three levels of description, interpretation and explanation. The results of the analysis showed that the dominant discourse on human resource development strategies in the banking industry is articulated through the discourse elements of integration perspective, performance-based approach and guided learning activities and the order of discourse dominates the whole of this discourse.