خلاصة:
تجربههای کیفی (کوآلیا) از بزرگترین موانع صدق فیزیکالیسم است. اینکه با فیزیک چگونه میتوان لذت، شادی، غم و درد را تبیین کرد، معضل سادهای برای فیزیکالیستها محسوب نمیشود. در این بین باربارا مونترو، از معروفترین مدعیان فیزیکالیسم، با ارائه معنای خاصی از لفظ «است» در تعریف فیزیکالیسم (هر چیزی فیزیکی است) مدعیّ است میتوان در معنای «فیزیکی» توسعه ایجاد کرد؛ به عنوان مثال وقتی گفته میشود «آب H2O است» لزوماً بدین معنا نیست که آب این همان با H2O است، بلکه میتوان بدین معنا باشد که آب از H2O برآمده و از آن تشکیل یافته است. متناظراً تجربههای کیفی (امور ذهنی) هرچند اینهمان با امور فیزیکی (مغزی) نیستند اما فرارویداده و مبتنی بر آنها هستند و همین مقدار برای فیزیکی بودن تجربههای کیفی کفایت میکند. در مقاله حاضر ضمن ارائه ترجمه مقاله «فیزیکالیسم» از باربارا مونترو، در سه گام، فرارویدادگی را نقد کرده و اثبات کردهایم که آموزه مذکور حداکثر، همبودگی یا همتغییری بین امور ذهنی و امور فیزیکی را اثبات میکند و همبودگی یا همتغییری بین امور ذهنی و فیزیکی نمیتواند دلیل موجهّی برای اطلاق کلمۀ «فیزیکی» بر تجربههای کیفی از قبیل لذت باشد.
Qualitative experience (qoalia) is one of the biggest obstacles to the truth of physicalism. How to explain joy, happiness, sorrow and pain with physics is not a simple dilemma for physicists. In the meantimeBarbara Montero; One of the most famous claimants of physicalism, by presenting a special meaning of "is" in the definition of physicalism (everything is physical) claims that development can be created in the "physical" sense. For example, when we say "water is H2O", it does not necessarily mean that water is the same as H2O, but it can mean that water is derived from and composed of H2O. Correspondingly, qualitative experiences (mental affairs), although not the same as physical (mental) affairs, are metaphysical and based on them, and the same amount is sufficient for the qualitative experiences of physical experiences. In this article, we present the translation of "Physicalism" by Barbara Montero in three steps, critique metaphysics and prove that this doctrine proves the maximum coexistence or change between mental and physical matters. And the coexistence or change between mental and physical matters cannot be a valid reason for applying the word "physical" to qualitative experiences such as pleasure.