خلاصة:
هدف از این تحقیق مقایسه مشخصات هندسی جاده با مقادیر استاندارد ساخت جاده در منطقه حفاظت شده ی تنگ سولک واقع در شهرستان بهمیی (استان کهگیلویه و بویراحمد) میباشد. این منطقه دارای ارزش گردشگری، تفرجی و جاذبههای طبیعی واقع در جنگلهای زاگرس جنوبی میباشد. در این تحقیق ابتدا موقعیت جاده موجود، با استفاده از GPS برداشت شده و روی نقشه توپوگرافی پیاده شد. طبقه بندی شیب دامنه انجام و در هر طبقه شیب 11 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شد. در قدم بعدی اندازههای برداشت شده با مقادیر استاندارد موجود در نشریههای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (131و 161) مورد مقایسه قرار گرفت. عرض سواره-رو و حریم ساختمانی جاده بر اساس آمار تحلیلی و سایر مشخصات هندسی جاده بر اساس آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای برداشت نمونههای خاک از هر کدام از طبقات شیب دامنه به صورت تصادفی یک نمونه خاک جهت تشخیص بافت خاک انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط آزمون T یکطرفه، همبستگی پیرسون و در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که عرض سوارهرو و حریم ساختمانی جاده در طبقات شیب 10-20، 40-50، 50-60 و 60 <درصد از حد استاندار پایین تر و اختلاف معنی دار بود (p <0. 01) و در دیگر طبقات شیب دامنه اختلاف معنیداری نشان نداد. تجزیه و تحلیل آمار توصیفی نشان داد 15 درصد از شیب دیوارههای خاکبرداری و خاکریزی بیشتر از مقدار استاندارد آن بود. نتایج آزمایش بافت خاک به روش طبقهبندی متحد نشان داد منطقه مورد مطالعه دارای بافت لای- رسی میباشد.
The aim of this study is to compare the road geometric characteristics with road construction standard values in Tang-e-Sulak protected area located in Bahmiy (Kohgiluyeh and Boyerahmad province). This region has the value of tourism, recreation and natural attractions located in the forests of the South Zagros. First, the existing road location was taken using GPS and then placed on a topographic map. In the next step, the slopes were graded (from 0-10, 10-20, 20-30, 30-40, 40-50, 50-60 and > 60 percent), then 11 samples were randomly selected on each slope. In the next step, the size of the samples was compared with the standard values Available in the publications of the Management and Planning Organization of the country (Booklet No. 131 and 161). The width of the running surface and path of the way were analyzed on the basis of analytical and other road geometric characteristics based on descriptive statistics. To collect soil samples from each of the slopes’ grades, a soil sample was selected to detect soil texture randomly. Data analysis was done by T-test and Pearson correlation in SPSS 22. The results show that the width of the road and the construction area of the road on the slopes 10-20, 40-50, 60-50, and 60 were less than the standard values and it was statistically significance (P<0.01), and in other slopes, there wasn’t any significant differences.Analytical descriptive statistics showed that the average slope of excavation and embankment walls is 15% higher than the standard value. The results of soil texture analysis by unified classification method showed that the study area has a silty- clay texture.