خلاصة:
تاریخنگاری اقتصادی در ایران عموماً در قالب دو رویکرد معرفتی مارکسیستی ـ لنینیستی و نظریة آسیایی نمود یافته است. در این دو رویکرد با وجود آنکه نقش اقتصادی طبقات اجتماعی و دولت در تاریخ ایران نشان داده شده، اندیشهها و تجربیات تاریخی مربوط به اقتصاد فئودالی و سرمایهداری در اروپا به تاریخ اقتصادی ایران تسری یافته است. به طوری که این وضعیت موجب شده است تاریخ اقتصادی ایران در وضعیتی غیرمرتبط با تجربیات تاریخی جامعه ایرانی مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر درصدد پرداختن به این مسئله است که رویکردهای تئوریک حاکم بر تاریخنگاری اقتصادی ایران، به لحاظ مبانی فکری و معرفتی، دارای چه مشکلات و محدودیتهای تحلیلی است؟ این مقاله با روش تحلیل انتقادی نگاشته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد الگوهای تحلیلی حاکم بر دورهبندی تاریخ اقتصادی ایران جنبهای اروپامحور دارد و به خاطر ایدئولوژیزدگی، تحمیل فراروایتهای اروپامدار و زمانپریشی دچار محدودیتهای تحلیلی برای شناخت تاریخ اقتصادی ایران است. آنچه بهواسطة رویکردهای سوسیالیستی و آسیایی بر تاریخنگاری و دورهبندی تاریخ اقتصادی ایران حاکم گشته، نه برآمده از خصوصیات و واقعیات اقتصاد تاریخی جامعة ایرانی، بلکه ناشی از فهم خطی و تکاملی تاریخ اقتصادی ایران براساس مفهوم پیشرفت و ترقی در تفکر و تجربیات تاریخی غرب مدرن است.
Economic historiography in Iran is generally expressed in the form of two epistemological approaches: Marxist-Leninist and theory of Asian mode of production. In these two approaches, despite trying to show the economic role of social classes and government in the history of Iran, historical ideas and experiences of feudal and capitalist economics in Europe have been extended to the economic history of Iran. This has caused the economic history of Iran to be considered in a situation unrelated to the historical experiences of Iranian society. This article investigates the problems and analytical limitations of the prevailing theoretical approaches in economic historiography of Iran in terms of intellectual and epistemological foundations. This article benefits from critical analysis method. The results show that the analytical models governing the periodization of Iran's economic history have a Eurocentric aspect; and due to ideology, the imposition of Eurocentric Meta-narratives and Anachronism, they have analytical limitations to understand the economic history of Iran. What has prevailed in the historiography and periodization of Iran's economic history through the socialist and Asian approaches is not derived from the characteristics and facts of the historical economy of Iranian society, but from a linear and evolutionary understanding of Iran's economic history based on the concept of progress in the historical thinking and experiences of the modern West. Keywords: Iran's economic history, historical time, historical periodization, Marxist-Leninist historiography, theory of Asian mode of production.
ملخص الجهاز:
ايران ، تاريخ اقتصادي، دوره بندي تاريخي، تاريخ نگاري مارکسيستي- لنينيستي، نظريۀ آسيايي A Critique of Eurocentric Theories in the Periodization of Iran's Economic History: Ideology, Anachronism, and Meta-narrative Naser Sedghi3/Aref Narimani4 Abstract Economic historiography in Iran is generally expressed in the form of two epistemological approaches: Marxist-Leninist and theory of Asian mode of production.
دياکونوف ، تاريخ ماد، ترجمۀ کريم کشاورز (تهران : بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، ١٣٤٥)؛ احسان طبري، جهان بينيها و جنبش هاي اجتماعي در ايران (بخش دوم ) فروپاشي نظام سنتي و زايش سرمايه داري در ايران (بيجا: بينا، بيتا)؛ احسان طبري،-برخي بررسيها دربارٔە جهان بينيها و جنبش هاي اجتماعي در ايران (بيجا: بينا، ١٣٤٨)؛ فرهاد نعماني، تکامل فئوداليســم در ايران ، ج ١ (تهران : شرکت سهامي انتشارات خوارزمي، ١٣٤٨)؛ محمدرضا فشــاهي، از گات ها تا مشروطيت (گزارشــي کوتاه از تحولات فکري و اجتماعي در جامعه فئودالي ايران ) (تهران : انتشارات گوتنبرگ ، ١٣٥٤)؛ محمدرضا فشاهي، واپسين جنبش قرون وسطايي در دوران فئودال (تهران : سازمان انتشارات جاويدان ، ٢٥٣٦)؛ ابوذر ورداسبي، ايران در پويۀ تاريخ (تهران : انتشــارات قائم ، ١٣٥٧)؛ م .
محمدعلي خنجي، رساله اي در بررسي تاريخ ماد و منشاء نظريۀ دياکونوف همراه با چند مقاله و يادداشت ديگر (تهران : طهوري، ١٣٥٨)، ص ٢٥؛ ماکس وبر، روش شناسي علوم اجتماعي، ترجمۀ حسن چاوشيان (تهران : نشر مرکز، ١٣٨٢)، ص ١٤٦-١٤٧؛ بهروز امين ، دربارٔە فئوداليسم ايران قبل از مشروطه (نقدي بر کتاب : تحولات فکري و اجتماعي در جامعه فئودالي ايران ) (تهران : انتشارات پيام ، ١٣٥٧)، ص ٤٧-٤٨.
198-199; Mustafa Demirci, “Historical View of Islam in the Wake of Eurocentric History”, Eurocentrism at the Margins Encounters, Critics and Going Beyond, Edited by Lutfi Sunar (London: Routledge, 2016), p.