خلاصة:
عصر اینترنت، ، رسانه های جمعی ضمن اینکه نقش منابع را برای بیشتر اطلاعات مالی ایفا می کنند مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران سهام و شرکت های پذیرفته شده را تنظیم و توسعه بازار سهام را تقویت می کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر رسانه های جمعی بر تمایلات سرمایه گذار می باشد . جامعۀ هدف ، بر اساس یک بررسی در زمستان 1398 بین 600 دانشجوی دارای تجربه سرمایه گذاری سهام انجام شده که به روش نمونه گیری هدفمند و غیرتصادفی انتخاب و پس از جمع آوری ، 234 نطرسنجی با استفاده از مدل لوجیت مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان می دهد : الف ) اثر رسانه های جمعی منجر به نوسان تمایل سرمایه گذار می شود و بر تصمیمات معاملات سرمایه گذاران تأثیر می گذارد. ب ) در بازار کم رونق تاثیر و ضریب نفوذ رسانه های خبری بیشتر از رسانه های اجتماعی و تخصصی است. ج ) در بازار پر رونق برای اصلاحات در بازار بورس اوراق بهادار، تاثیر رسانه های خبری بیشتر از رسانه های اجتماعی و تخصصی است د ) تاثیر گزارش های رسانه ایی نانتقارن است به این معنا که در یک بازار پر رونق ، سرمایه گذاران توجه بیشتری به گزارش های خوش بینانه دارند و از کسانی که دارای سیگنال منفی هستند، چشم پوشی می کنند. در مقابل ، در یک بازار کم رونق، سرمایه گذاران نسبت به گزارشات بدبین آسیب پذیر تر هستند و گزارش هایی با اطلاعات فعال تأثیر قابل توجهی بر آنان نمی گذارد.
ملخص الجهاز:
9. 0 چکیده در عصر اینترنت ، رسانه های جمعی ضمن اینکه نقش منابع را برای بیشتر اطلاعات مالی ایفا میکنند مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران سهام و شرکت های پذیرفته شده را تنظیم و توسعه بازار سهام را تقویت میکند.
969 R2 Pseudo ارقام در براکت ها مقادیر Z هستند--------- ***، **، * به ترتیب سطح اطمینان ا٪ ١، ٥٪ و ١٠٪ نتایج ناشی از تخمین مدل نشان میدهد که در بازار کم رونق ، صرف نظر از نوع رسانه های جمعی، چهار دسته از اطلاعات مالی، EP،ID ،IF و IE، تأثیر قابل توجهی بر تمایلات سرمایه گذار خواهد داشت .
علاوه بر این ، توسعه صنعتی فقط از طریق رسانه های متخصص تأثیر نسبتاً قابل توجهی بر تمایلات سرمایه گذاران میگذارد که نشان میدهد در بازار پر رونق ، تأثیر اطلاعات اقتصادی صنعتی بر تمایلات سرمایه گذار بسیار وابسته به دانش تخصصی است .
برای اینکه پیش بینی شاخص تأثیرات قابل توجهی بر تمایلات سرمایه گذار نمیگذارد، علاوه بر این ، اقتصاد بین الملل از طریق رسانه های خبری و رسانه های اجتماعی سرمایه گذاران سهام را به طور عمده تحت تأثیر قرار میدهد.
به عنوان مثال ، پیش بینی شاخص ، که اشاره دارد به بازار کم رونق که هنوز صعودی نشده است به طور قابل توجهی بر تمایلات سرمایه گذار تأثیر میگذارد.
این خبر بدیهی است که تمایلات سرمایه گذار را از طریق رسانه های جمعی تحت تأثیر قرار میدهد.
Wurgler, 2006, “Investor Sentiment and the Cross-Section of Stock Returns.
Yuan, 2014, “The Long of It: Odds that Investor Sentiment Spuriously Predicts Anomaly Returns.