خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس بر عملکرد بیان نوشتاری دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری ویژه در پایۀ پنجم ابتدایی در شهر یزد انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای از بین دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه در پایۀ پنجم ابتدایی شهر یزد، تعداد 30 نفر انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. مداخلههای آموزشی برنامۀ فلپس در سیزده جلسۀ 60 دقیقهای روی گروه آزمایش انجام شد. ابزارهای مورداستفاده آزمونهای غیررسمی بیان نوشتاری فرامرزی و همکاران و مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم بودند. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس، تجزیهوتحلیل شد. تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پژوهش نشان داد بین عملکرد گروه آزمایش و کنترل، در عملکرد بیان نوشتاری تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P). براساس نتایج پژوهش، برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس، بر عملکرد دانشآموزان با اختلال یادگیری در بیان نوشتاری در حیطههای توصیفکردن، داستاننویسی، نامهنویسی، خاطرهنویسی و خلاصهنویسی موثر است. میتوان نتیجه گرفت برنامۀ راهنمای جملۀ فلپس بر مهارت بیان نوشتاری دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص موثر است و از این شیوه میتوان بهعنوان یک شیوۀ درمانی و آموزشی استفاده و آن را به درمانگران پیشنهاد کرد.
The purpose of the present study is to investigate the effectiveness of the Phelps Sentence Guide Program on the written expressive performance of fifth grade elementary school students with specific learning disabilities. The method was experimental with a pretest/posttest design and a control group. To conduct this project, 30 female students with specific learning disorders in the fifth grade of Yazd were selected through a multistage cluster sampling method and randomly divided into a control group and an experimental group. The experimental group received 13 sessions of 60-minute training on the Phelps program. Instruments used included the informal writing tests and the Wechsler Intelligence Scale, fifth edition. Data were analyzed using the statistical method of analysis of covariance. The results showed that there was a significant difference between the performances of the experimental and control groups in writting expression skills (P<0.001). Based on the results, the Phelps sentence guide program is effective for students with learning difficulties in Writing stories, letters, and memoirs, and that this method can be used as a therapeutic intervention and recommended to therapists.