خلاصة:
این پژوهش با هدف امکانسنجی پیادهسازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی صورت پذیرفته است. ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمهساختاریافته، تعداد پنج سؤال بر اساس مبانی نظری و تجربیات موجود در این زمینه طراحی گردید و برای تأیید روایی سؤالات مصاحبه از روش بازبینی و برای پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران ارشد شرکت ملی پتروشیمی میباشد که به روش نمونهگیری گلوله برفی 15 نفر تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل از نوع کیفی و استخراج کد از مصاحبهها با بهره جستن از نرمافزار MAXQDA انجام شد. نتایج نشان داد که عوامل ایجاد فضای سالم و شاد آموزشی، ایجاد بسترهای هوشمندسازی سازمان، ایجاد بستر گسترش فناوری اطلاعات، ایجاد شفافیت در مأموریتها، اهداف و چشماندازهای سازمان به عنوان عوامل زمینهای، توسعه فردی و یادگیری محیط کار به عنوان پیامد نهایی، آموزش آنلاین و آموزش منسجم و ایجاد شورای یادگیری به عنوان راهبردها، اخذ تعهد مدیرعامل و مدیران ارشد در خصوص تدوین برنامه توسعه فردی برای کارکنان و منابع مالی به عنوان عوامل مداخلهگر، شخصیسازی آموزش و تأکید بر یادگیری حین کار مقولههای محوری این پارادایم شناخته شدند.
This study was conducted to evaluate the feasibility of implementing an individual development program based on workplace learning in the National Petrochemical Company. The instrument of this research was designed by semi-structured interview method, five questions based on theoretical foundations and existing experiences in this field. To confirm the validity of the interview questions, the review method was used and for reliability, the reliability of the retest method was used. The statistical population of this study is the employees and senior managers of the National Petrochemical Company. 15 people were selected by snowball sampling method until reaching the theoretical saturation stage. Qualitative analysis method and code extraction from interviews were performed using MAXQDA software. The results showed that the factors of creating a healthy and happy educational environment, creating platforms for organizational intelligence, creating a platform for IT development, creating transparency in missions and goals and perspectives of the organization as underlying factors, personal development and learning the workplace as the final outcome, education Online and coherent training and the creation of a learning council as strategies, commitment of CEOs and senior managers to develop personal development program for employees and financial resources as intervening factors, personalization of training and emphasis on on-the-job learning were identified as key categories of this paradigm.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد که عوامل ايجاد فضاي سالم و شاد آموزشي، ايجاد بسترهاي هوشمندسازي سازمان ، ايجاد بستر گسترش فناوري اطلاعات ، ايجاد شفافيت در مأموريت ها، اهداف و چشم اندازهاي سازمان به عنوان عوامل زمينه اي، توسعه فردي و يادگيري محيط کار به عنوان پيامد نهايي، آموزش آنلاين و آموزش منسجم و ايجاد شوراي يادگيري به عنوان راهبردها، اخذ تعهد مديرعامل و مديران ارشد در خصوص تدوين برنامه توسعه فردي براي کارکنان و منابع مالي به عنوان عوامل مداخله گر، شخصيسازي آموزش و تأکيد بر يادگيري حين کار مقوله هاي محوري اين پارادايم شناخته شدند.
از ديدگاه شما شرايط و بسترهاي لازم براي تدوين و ارائه برنامه توسعه فردي بر مبناي يادگيري محيط کار در شرکت ملي صنايع پتروشيمي به چه ميزان امکان پذير است و به چه صورت انجام ميشود؟ نظرات گروه A: آموزش دوره اي و منسجم در شرکت ملي پتروشيمي شرايط لازم را براي يادگيري مستمر ايجاد کرده است و هم اکنون بر طبق روال هاي گذشته اين مهم در حال انجام و ارزشيابي مستمر نيز انجام ميشود.
جمع بندي نظرات مصاحبه شوندگان در خصوص سؤال اول : با توجه به سابقه و پيشنيه زيادي که شرکت ملي صنايع پتروشيمي در آموزش دارد و همچنين نظري که خود کارمندان در اين خصوص داشتند به نظر مي رسد تدوين و ارائه برنامه توسعه فردي امکان پذير مي باشد.
کاراکترهاي لازم براي برنامه توسعه فردي در محيط کار (رجوع شود به تصویر صفحه) جمع بندي نظرات : نشان داد که کارکنان در تمام گروه ها و مقاطع تحصيلي در اين شرکت ، يادگيري را از طريق آموزش هاي رسمي (دوره ها و کلاس ها و ....