خلاصة:
هم نظام راهبری شرکتی و هم افشای مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس مفهوم پاسخگویی شکل گرفته است. افزایش سطح پاسخگویی در ساختار هییتمدیره باعث مدیریت بهتر هزینهها و افشای بیشتر اطلاعات در رابطه با عملکرد اجتماعی شرکتها و در نتیجه رضایت بیشتر ذینفعان میشود. هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلگر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها بر رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و اجتناب مالیاتی می باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش برگرفته از صورتهای مالی ۱۴۲ شرکت در بازه زمانی ۱۳۱-۱۳۹۹ میباشد. پژوهش انجامشده از نظر نوع هدف جزء پژوهش های کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی می باشد و برای تجزیهوتحلیل فرضیه از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که بین کیفیت حاکمیت شرکتی و اجتناب مالیاتی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد و مسئولیتپذیری اجتماعی، این رابطه منفی و معنیدار را تقویت میکند.
Both the corporate governance system and the disclosure of social responsibility are based on the concept of accountability. Increasing the level of accountability in the board structure leads to better cost management and more disclosure of information related to the social performance of companies and thus more stakeholder satisfaction. The purpose of this study is to investigate the moderating role of corporate social responsibility on the relationship between the quality of corporate governance and tax avoidance. The information required for this study is taken from the financial statements of 142 companies in the period 1391-1391. In terms of purpose, the research is part of applied research and the research method is correlational in terms of nature and content, and panel analysis has been used to analyze the hypothesis. The results of testing the research hypotheses showed that there is a negative and significant relationship between the quality of corporate governance and tax avoidance and the social responsibility strengthens this negative and significant relationship.
ملخص الجهاز:
آرمسترانگ و همکاران ٧ (٢٠١٥) نشان ميدهد که ويژگيهاي حاکميتي مانند استقلال هيئت مديره رابطه قويتري با سطوح شديدتر اجتناب مالياتي دارند همچنين ساير ويژگيهاي حاکميتي مانند اندازه شرکت ، ساختار مالکيت و تنوع جنسيتي نيز بر اجتناب از ماليات مورد بررسي قرارگرفته اند (دخلي ٨، ٢٠٢١) علاوه بر اين ، مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت به استراتژيهايي اشاره دارد که در آن شرکت ها کسب وکار خود را به گونه اي انجام ميدهند که اخلاقي، جامعه دوستانه و از نظر توسعه براي جامعه مفيد باشد.
بنابراين اگرچه تهاجم مالياتي هميشه موضوعي بحث برانگيز بوده است ، اما با توجه به اينکه در سال هاي اخير با کمبود درآمدهاي مالياتي همراه با افزايش مشکلات اجتماعي، توجهات دوباره به آن معطوف شده است ؛ و همچنين شناسايي مؤلفه هاي مؤثر بر اجتناب از ماليات ، ميتواند سياست گذاران و قانون گذاران را در خصوص تدوين قوانين مالياتي مناسب 1 tax avoidance 2 Tax evasion 3 Salhi 4 corporate governance 5 Natalia 6 Lanis and Richardson 7 Armstrong et al 8 Dakhli 9 Zeng ياري رساند در اين تحقيق به بررسي نقش تعديلگر مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها بر رابطه بين حاکميت شرکتي و اجتناب مالياتي ميپردازيم .
بر اساس نتايج ارائه شده در جدول ٦، سطح معنيداري آماره t مربوط به متغير social *governance کوچک تر از ٠/٠٥ بوده (٠/٠٠٠) يعني معنيدار است ، ضريب آن (٠/٠٢-) منفي ميباشد و مقدار آماره t براي آن برابر با ٦/١٧- ميباشد اين مقدار آماره t در ناحيه رد فرض صفر قرار ميگيرد؛ بنابراين مي توان گفت مسئوليت پذيري اجتماعي، رابطه منفي و معنيدار بين کيفيت حاکميت شرکتي و اجتناب مالياتي را تقويت ميکند.