خلاصة:
زمینه و هدف: پژوهش با هدف توسعه مدل خودارزیابی عملکرد سازمانی مبتنی بر رویکرد چهارچوب عمومی ارزیابی در حوزه توانمندسازها انجام گرفته است. روششناسی: پژوهش حاضر بر اساس ماهیت توسعهای و کاربردی و بر اساس هدف، توصیفی و از حیث نحوه گردآوری و تحلیل دادهها ترکیبی است. جامعه آماری شامل؛ اعضای هیئت علمی سه استان گیلان، مازندران و گلستان بود که بعد از جمعآوری دادهها در مرحله اول از روش مصاحبه و پرسشنامه (باز و بسته) در مراحل بعدی برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل سلسلهمراتبی AHP و مدلسازی ساختاری تفسیری ISM استفاده شد. یافتهها: مدل خودارزیابی در حوزه توانمندسازها با سه متغیر مسئولیتپذیری، اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی توسعه یافت و رتبهبندی توانمندسازها بهترتیب شامل؛ رهبری، راهبرد، فرآیندها، کارکنان، مسئولیتپذیری اجتماعی، اخلاق حرفهای، شراکتها و منابع و سرمایه اجتماعی شد. از نتایج رتبهبندی و وزن توانمندسازها برای تعیین امتیاز آنها در مدل توسعهیافته استفاده شد. روابط بین توانمندسازها نیز به کمک روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهدست آمد. توانمندسازهای منابع و شرکا، اخلاق حرفهای، مسئولیتپذیری، رهبری و راهبرد دارای قدرت نفوذ و تاثیرگذاری بالایی روی توانمندسازهای دیگر بودند. نتیجهگیری: رتبهبندی با توجه به وزن و قدرت نفوذ متغیرها نشاندهنده اهمیت آنها و توانمندسازهای کلیدی در مدل خودارزیابی توسعهیافته پیام نور در این مقطع زمانی به تشخیص خبرگان در اولویت قرار دارند.
AbstractBackground and Aim: The research was conducted with the aim of developing a self-assessment model of organizational performance based on the general evaluation framework approach in the field of enablers.Methodology: The present study is descriptive based on the nature of development and application and based on the purpose and is combined in terms of data collection and analysis. The statistical population consisted of faculty members of three provinces of Guilan, Mazandaran and Golestan. Interpretive structural modeling of ISM was used.Results: The self-assessment model in the field of empowerment was developed with three variables of responsibility, professional ethics and social capital, and the ranking of empowerment enablers, respectively, including leadership, strategy, processes, employees, social responsibility, professional ethics, partnerships and resources. And became social capital. The ranking results and weight of the enablers were used to determine their score in the developed model. Relationships between enablers were also obtained using interpretive structural modeling. Resource and Partner Enablers, Professional Ethics, Accountability, Leadership and Strategy had a strong influence on other enablers.Conclusion: Ranking according to the weight and influence of variables indicates their importance and key enablers in the self-assessment model developed by Payame Noor at this time are at the discretion of experts.