Background and Objectives: The aim of this study was to identify the relationship between Internet addiction and academic procrastination and psychological well-being of high school students.
Methods: This research is a descriptive correlation in terms of applied purpose and in terms of nature and method. The target population is all 14543 female high school students in Hamedan in the academic year of 1998-99, from which 384 people were selected based on Krejcie Morgan table using multi-stage cluster sampling method. In order to collect the required data, Yang Internet Addiction Questionnaire, Reef Psychological Welfare Questionnaire and riding academic procrastination questionnaire were used. To analyze the data, Pearson correlation test was used. Multiple variance and regression were used in spss23 software environment.
Findings: The results showed that the components of Internet addiction (social problems, impact on performance, lack of control, morbid use of Chat Room and neglect of job and educational duties) are able to positively delay the academic procrastination of female adolescents and psychological well-being in the form of Predict negatively and meaningfully.
Conclusion: Therefore, when students have a strong tendency to use the Internet and spend many hours surfing in cyberspace, their sensitivity to academic performance as well as their social interactions and interactions decreases, and consequently their psychological well-being is negatively affected by this. A phenomenon has occurred and there is also a phenomenon called academic procrastination in them.
University Of Tabriz
ملخص الجهاز:
در ادامه جهت جمعآوري دادههاي موردنياز از پرسشنامههاي اعتياد به اينترنت يانگ، پرسشنامه بهزيستي روانشناختي ريف و پرسشنامه تعللورزي تحصيلي سواري استفاده شد و براي تجزيه و تحليل دادهها نيز از آزمون همبستگي پيرسون، تحليل واريانس و رگرسيون چندگانه در محيط نرم افزار spss٢٣ استفاده شده است .
يافته ها: نتايج نشان داد، مؤلفههاي اعتياد به اينترنت)مشکلت اجتماعي، تأثير بر عملکرد، فقدان کنترل، استفاده مرضي از چتروم و بيتوجهي به وظايف شغلي و تحصيلي( قادر است، تعللورزي تحصيلي نوجوانان دختر را به صورت مثبت و بهزيستي رواني را به صورت منفي و معناداري پيشبيني نمايد.
نتيجهگيري: بنابراين وقتي دانشآموزان به استفاده از اينترنت گرايش شديدي پيدا ميکنند و ساعات زيادي به پرسهزدن در فضاي مجازي اختصاص ميدهند، از ميزان حساسيتشان به عملکرد تحصيلي و همچنين ارتباطات و تعاملت اجتماعيشان کاسته شده و به تبع آن بهزيستي روانشناختي آنان تحت تأثيرات منفي اين پديده واقع گشته و همچنين پديدهاي تحت عنوان اهمال کاري تحصيلي در آنان به وجود ميآيد.
Information Society 2 Castells 3 Gong, Wang, L & Wang 4 Ak, Koruklu &Yilmaz 5 Power M & Horstmanshof 6 -Internet addiction 7 Buneviciene & Bunevicius الگوي خواب به منظور گذران وقت در اينترنت ماند)حميدي، نجفآبادي و نجفابادي،١٣٩٤(.
بررسي نتايج در ادامه حاکي از اين بود که مؤلفههاي اعتياد به اينترنت )مشکلت اجتماعي، تاثير بر عملکرد، فقدان کنترل، استفاده مرضي از چتروم، بيتوجهي به وظايف شغلي و تحصيلي( قادر است بهزيستي رواني را بهصورت منفي و معنيدار پيشبيني کند.
The Role of Internet Addiction and Basic Psychological Needs in Explaining the Academic Procrastination Behavior of Adolescents.