خلاصة:
علیرغم درک تأثیر محیط ساخته شده بر روی کودکان، توجه کمی به طراحی محیط بیمارستانهای کودکان با درنظرگرفتن نظرات کودکان صورتگرفته است. صدای آنها معمولاً بهدرستی شنیده نمیشود زیرا توسط بزرگسالان تفسیر میگردد. اغلب اوقات، مطالعات در مورد کودکان در ارتباط با نیازهایشان بر گفتگو با والدین متکی بوده است. بااینحال، برای ایجاد احساس تعلق خاطر در کودکان نیاز است که آنها سهم خود را در طراحی ببینند. هدف این مقاله بررسی روند شناسایی ترجیحات کودکان و چگونگی اعمال آن در طی فرایند طراحی بیمارستان بر اساس سطوح مختلف نردبان مشارکت هارت است. هشت پلۀ مشارکت از پلۀ پایین به سمت بالا عبارتند از: ۱) سوءاستفاده ۲) حضور نمایشی ۳) تظاهر به مشارکت ۴) مأمور اما مطلع ۵) مشاور و مطلع ۶) ابتکار عمل با بزرگسالان و تصمیمگیری مشترک با کودکان ۷) ابتکار عمل و هدایت باکودکان و ۸) ابتکار عمل با کودکان و تصمیمگیری مشترک با بزرگسالان. در این مقاله به مشارکت کودکان در روند طراحی بیمارستان کودکان رویال منچستر پرداخته شده است و سعی شده است تجربیات در رابطه با مشارکت کودکان در روند طراحی بررسی شود. این پژوهش از نوع کیفی و مشتمل بر رویکردی تفسیری است و روشهای جمعآوری اطلاعات در آن بر پایۀ مطالعات اسنادی، پیمایش میدانی و مصاحبه است و سعی شده تا در سهگام بهمرور مبانی نظری متأخر پیرامون مشارکت، مصاحبۀ نیمهساختاریافته و تفسیر دادهها به روش تحلیل محتوا و ارائۀ راهبردی پرداخته شود. یافتههای پژوهش حاضر که بر مبنای تفسیر مصاحبه با تیم طراحی و افرادی که در پروسه طراحی حضور داشتند تدوین شده، در گام اول مشتمل بر بررسی و ارزیابی فرایند مشارکت در طول طراحی است. در گام دوم با تدوین مزایا و مشکلات به ارائۀ پیشنهادها میپردازد. نتایج نشان میدهد که مشارکت در یک فرایند طراحی، فرصتهای ارزشمندی را برای بیان دیدگاههای کودکان فراهم میکند و اطمینان حاصل میکند که الزامات مربوط به کاربر (کودکان) در تمام مراحل فرایند در دسترس است و با تغییر تدریجی به راهحلهای طراحی، آنها از بین نمیروند.
Despite understanding the impact of the built environment on children, little attention has been paid to the design of children’s hospital environments, taking into account children’s opinions. Their voices are usually not heard properly because they are interpreted by adults. Often, studies about children with their needs have relied on talking to parents. However, to create a sense of belonging in children, they need to see their share in the design. The purpose of this article is to examine the process of identifying children’s preferences and how to apply them during the hospital design process based on the different levels of the Hart participation ladder. The eight steps of participation from the bottom to the top are: 1) Manipulation 2) Decoration 3) Ttokenism 4) Assigned but informed 5) consulted and informed 6) Adult-initiated, share decision with young people 7) Young people-initiated and directed And 8) Young people-initiated, share decisin with adult. This paper discusses children’s participation in the design process of the Royal Manchester Children’s Hospital and attempts to examine experiences related to children’s participation in the design process and project par-ticipation activities. This research is a qualitative combination and includes an interpretive approach and the methods of data collection are based on documentary studies, field surveys and interviews. And provide a strategic prescription to be addressed. The findings of the present study, which are based on the interpretation of interviews with the design team and people who were present in the design process, in the first step includes reviewing and evaluating the participation process during the design. In the second step, it offers suggestions by formulating the advantages and disadvantages. The results show that participation in a design process provides valuable opportunities to express children’s views and ensures that user requirements are available at all stages of the process and are not eliminated by gradual changes to design solutions.