خلاصة:
چکیده: مقدمه: ویروس کرونا ویروس 2019 (COVID-19) بیشتر از طریق قطرات تنفسی منتقل میشود. یکی از روشهای مواجهه با این بیماری از طریق مواجهه شغلی است و بدین ترتیب تعداد زیادی از افراد به دلیل مشاغل مستعد ابتلا به این بیماری هستند. پرستاران در طی بیماری همه گیر COVID-19 در خط مقدم مراقبتهای بهداشتی هستند. هیچ اطلاعاتی در مورد سطح تاب آوری و عوامل موثر بر اضطراب سلامت پرستاران در شرایط بحرانی این گروه شغلی وجود ندارد. هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان فراشناختی (MCT) و ذهن اگاهی مبتنی بر شفقت به خود بر اضطراب پرستاران در همهگیری کووید -19 بود. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر، یک طرح شبه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل غیر معادل با همراه با پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پرستاران بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان شهریار در سال 1399-1400بود. 60نفر از پرستاران انتخاب شدند و در سه گروه به طور تصادفی جایگرین شدند.
Review:Introduction: Corona virus 2019 (COVID-19) is mostly transmitted through respiratory droplets. One of the ways to deal with this disease is through occupational exposure, and thus a large number of people are susceptible to this disease due to their jobs. Nurses are at the forefront of health care during the COVID-19 epidemic. There is no information about the level of resilience and factors affecting nurses' health anxiety in the critical situation of this occupational group.Objective: The aim of this study was to determine the difference between the effectiveness of metacognitive therapy (MCT) training and self-compassion-based mindfulness on nurses' anxiety in the Covid-19 epidemic.Methods: The design of the present study was a quasi-experimental design of pretest-posttest design with non-equivalent control group with quarterly follow-up. The statistical population of the present study was all nurses of Shahriar Social Security Hospital in 1399-1400. 60 nurses were selected and randomly substituted in three groups.