خلاصة:
امروزه نحوه و عوامل موثر بر انتخاب روش ساخت تونلهای درونشهری امری بسیار مهم و قابلتامل است. در حال حاضر روش اتریشی (NATM) و حفاری تمام مقطع با استفاده از ماشین TBM در روشهای حفر زیرزمینی تونل مورد استفاده قرار می-گیرند که هر یک دارای مزایا و معایبی میباشند، از همین رو نحوه و عوامل موثر بر انتخاب روش ساخت تونلهای درونشهری امری اجتنابناپذیر است. یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب روش حفاری، توجیه اقتصادی روش موردنظر در مقایسه با سایر روشها میباشد. در حال حاضر یکی از مهمترین مراحل تعریف پروژههای حفاری تونل، انتخاب روش حفاری از میان روشهای اتریشی و حفاری مکانیزه با دستگاه حفار تمام مقطع است. دیدگاه عمومی موجود در بین مهندسین دال بر این قضیه است که در تونلهای طویل استفاده از حفاری مکانیزه با دستگاه حفار تمام مقطع بهینه و متراژ بهینه توصیه شده را به میزان 3 کیلومتر تخمین زدهاند. ازاینرو مقایسه فنی-اقتصادی دو روش فوق در یک مطالعه موردی داخل کشور میتواند روشنگر نقاط ضعف و قوت این دو روش باشد و صحت و یا عدم صحت ادعاهای فوق را در شرایط بومی تهران نشان دهد.
Today, the method and factors affecting the choice of construction methods for urban tunnels is very important
and worth considering. Currently, the Austrian method (NATM) and full-section drilling using TBM machine
are used in underground tunnel drilling methods, each of which has advantages and disadvantages, so the method
and factors influencing the choice of construction method Urban tunnels are inevitable. One of the most
important factors in choosing a drilling method is the economic justification of the method in comparison with
other methods. Currently, one of the most important steps in defining tunnel drilling projects is the selection of
drilling methods from Austrian methods and mechanized drilling with full-length drilling machine. The general
opinion among engineers indicates that in long tunnels, the use of mechanized drilling with a drilling machine
has estimated the entire optimal cross-section and the recommended optimal area at 3 km. Therefore, the
technical-economic comparison of the above two methods in a case study in the country can clarify the strengths
and weaknesses of these two methods and show the correctness or inaccuracy of the above claims in the native
conditions of Tehran.
ملخص الجهاز:
از نظر دیدگاه فنی روشهای حفاری چه در داخل کشور و چه در سطح بین المللی مورد بررسی قرار گرفته اند اما این مطالعات به طور خاص برای متروی شهر تهران تنها به مطالعات شرکت های دست اندر کار پروژه ها خلاصه گشته است و اکثر مطالعات به خصوص مطالعات انجام شده در خارج کشور با توجه به شرایط منطقه ای بوده است و بسط این مطالعات به شرایط دیگر میتواند خطای زیادی را در بر داشته باشد .
همچنین در بحث فنی - اقتصادی مترو مقالات زیادی در خارج کشور منتشر شده است که دو مورد از آنها در ذیل آورده شده است: از نظر دیدگاه فنی روشهای حفاری چه در داخل کشور و چه در سطح بین المللی مورد بررسی قرار گرفته اند اما این مطالعات به طور خاص برای متروی شهر تهران تنها به مطالعات شرکت های دست اندر کار پروژه ها خلاصه گشته است و اکثر مطالعات به خصوص مطالعات انجام شده در خارج کشور با توجه به شرایط منطقه ای بوده است و بسط این مطالعات به شرایط دیگر میتواند خطای زیادی را در بر داشته باشد .
جناب آقای دکتر رستمی عضو هیئت علمی دانشکده معدن دانشگاه پنسیلوانیا در مطالعه ای تحت عنوان " تخمین هزینه تونل ها "، مراحل تونل سازی مکانیزه با دستگاه حفار تمام مقطع TBM را به صورت زیر بیان نموده اند: هزینه تجهیز کارگاه هزینه حفاری هزینه سازه نگهبان هزینه حمل خاک هزینه تهویه و سایر تاسیسات هزینه لاینینگ نهایی برچیدن کارگاه در مطالعه انجام شده توسط جناب آقای دکتر رستمی رابطه های ارائه شده بر اساس یک بانک اطلاعاتی شامل تعداد زیادی از پروژههای اجرا شده در نقاط مختلف دنیا تهیه شده است و نهایتا" جهت قابل استفاده بودن این روابط در ایران ضرایب تصحیح ارائه شده است .