خلاصة:
با توجه به اهمیت دو متغیر یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی در نظام تعلیم و تربیت، استفاده از روشهای یاددهی-یادگیری برای دستیابی دانشآموزان به این دو مهم ضروری است. یادگیری معکوس یکی از روشهای نوین آموزشی است که میتواند موجب تسهیل یادگیری و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دروس مختلف مانند درس علوم گردد. ازاینرو هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش یادگیری معکوس برافزایش یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تهران به تعداد 1327 تشکیل میداد که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس منطقه 14 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش حاضر شامل 30 دانشآموز پسر پایه ششم ابتدایی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. به گروه آزمایش به مدت 8 هفته (2 جلسه در هر هفته) با استفاده روش تدریس یادگیری معکوس آموزش داده شد و گروه کنترل با استفاده از روش سنتی آموزش دیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) که پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ 853/0 به دست آمد و آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم پایه ششم ابتدایی بود ضریب تمیز تمامی سؤالات آزمون پیشرفت تحصیلی بالاتر 6/0، دشواری آنها بالاتر 65/0 و پایایی آن 793/0 بود، استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که روش یادگیری معکوس موجب افزایش یادگیری خودراهبر و مؤلفههای آن (خودمدیریتی، خودتنظیمی و خودانگیختگی در دانشآموزان میشود. (همچنین آموزش بهروش معکوس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم در درس علوم را افزایش میدهد.
Considering the importance of two variables, self-directed learning and academic achievement in the education system, it is necessary to use teaching-learning methods to achieve these two important goals. Flipped learning is one of the new educational methods that can facilitate learning and improve academic achievement of students especially in science class. Therefore, the present study attempts to investigate the effectiveness of flipped learning method on increasing the self-directed learning and academic achievement of sixth grade elementary students in the science course. The methodology was the quasi-experimental pre-test post-test design and control group. The statistical population consisted of 1327 students of six-grade elementary male students who had been studying in schools of district 14, Tehran, Iran, in the academic years of 2018-2019. The research sample is composed of six grade elementary male students who were selected by available sampling method. Subjects were randomly assigned into two experimental group and control group (each group had 15 subjects). The experimental group was taught by flipped learning for eight weeks while the control group was taught by traditional method. Self-directed learning questionnaire of Fischer et al (2001), (whose reliability was 85/0) and one academic achievement test (with difficulty level above 0/65 and discriminant index above 0/6 and reliability 0/793), were used to collect data. Furthermore, to analyze the data, analysis of covariance test was employed. The results showed that flipped learning method would increase self-directed learning and its components such as self-management, self-regulation, and self- motivations in the students. What is more, flipped learning would improve sixth grade elementary student academic achievement in the science course.