خلاصة:
کودکان بزرگترین سرمایههای آیندۀ جامعۀ هر کشوری هستند و مراقبت از آنها برعهدۀ خانوادهها و نظام آموزشی و دیگر نهادها میباشد. همچنین دوران کودکی سالهای مهم و حیاتی برای رشد جسمی و فکری کودکان محسوب میشود. بنابراین آموزشهای عمومی باید از همین سنین آغاز شود. هنر در آموزش و انتقال اطلاعات به کودکان نقش مهمی را ایفا میکند. بروز رخدادهای طبیعی در دنیا، مانند زلزله، سیل و... آسیبهای مالی و جانی زیادی را در سالهای اخیر به بشر وارد کرده است. امروزه اهمیت آموزش بلایا در برنامههای عملیاتی با رویکرد کاهش خطر و بلایا، ایجاد تابآوری که میتواند سطح آسیبپذیری و اثرات ناگوار و مخرب حوادث را کاهش دهد، بسیار تأکید شده است. بنابراین کسب مهارت جهت پیشگیری عوارض ناشی از حوادث و بلایای طبیعی که جامعۀ بشریت را قرنها تهدید میکند، امری ضروری است. همچنین نیازمند آموزش و انتقال دانش به کودکان، بهعنوان گروه آسیبپذیر است. در این بین، هنر بهعنوان ابزار سودمند در آموزش و پیشگیری میتواند مؤثر بوده و نقش آفرینی کند. بنابراین در این پژوهش، به بررسی نقش هنر در پیشگیری از حوادث و بلایا برای آموزش کودکان 6 تا 12 سال پرداخته شده است.
Children are the most significant future assets of the society of any country, and their care is the responsibility of families, the education system, and other institutions. Childhood is also a vital year for children’s physical and mental development. Therefore, general education should start at this age. Art plays an essential role in teaching and transmitting information to children. The occurrence of natural disasters in the world, such as earthquakes, floods, etc., has caused a lot of financial and human damage to human beings in recent years. Today, the importance of disaster education in operational programs with a risk reduction and disaster approach, creating resilience that can reduce vulnerability and adverse and destructive effects of disasters, has been emphasized. Therefore, acquiring skills to prevent the impact of natural disasters that have threatened human society for centuries is essential and also requires education and knowledge transfer to children as a vulnerable group. In the meantime, art as a helpful tool in education and prevention can be practical and play a role. Therefore, in this study, the role of art in preventing disasters for educating children aged 6 to 12 years has been investigated.
ملخص الجهاز:
بنابراين در اين پژوهش ، به بررسي نقش هنر در پيشگيري از حوادث و بلايا براي آموزش کودکان ٦ تا ١٢ سال پرداخته شده است .
(١) اين مقاله برگرفته از پايان نامه کارشناسي ارشد رشتۀ پژوهش هنر از مؤسسه غير انتفاعي هنر شيراز، با عنوان «نقد و بررسي تصويرسازي کتاب هاي حوزة حوادث و بلايا براي کودکان ٦ تا ١٢سال در ده سال اخير ايران » مي باشد.
Therefore, in this sudy, the role of art in preventing disasers for educating children aged 6 to 12 years has been invesigated.
, 2018) با توجه به اين که کشور ايران جزو کشورهاي در معرض بلاياي طبيعي از جمله سيل و زلزله مي باشد و خصوصا در سال هاي اخير اين حوادث عوارض جاني و تلفات زيادي داشته است ، آموزش جهت پيشگيري و کاهش عوارض ناشي از اين بلايا بيش از پيش مورد نياز مي باشد (٢٠١٩ ,Proulx and Aboud).
(Ibid) بنابراين اين پژوهش به بررسي جايگاه وکاربرد هنر، براي آموزش به کودکان در مواجهه با بلاياي طبيعي پرداخته است که به عنوان يک مشکل و مسئلۀ اجتماعي در سال هاي اخير در کشور ما مشاهده مي شود.
حوزه حوادث و بلايا و کودکان : درگير کردن کودکان و مشارکت او در برنامه هاي مربوط به فاجعه هاي دنيا در جهت کاهش خطر / راهنمايي و هدايت مشارکت کودکان در ارايۀ حمايت و نظارت اجتماعي بزرگسالان نقش مهمي دارند / استفاده از نظرات کودکان در مورد موضوعاتي که دربارة آن ها آگاه هستند، کمک به تعهد و ايجاد شبکه هايي براي آموزش آن ها و منابعي براي تسهيل پذيرش با رهبري بزرگسالان است / کودکان آسيب پذيري زيادي در برابر بلاياي طبيعي دارند.