خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی وارونه مبتنی بر توجه انتخابی و یادگیری خودراهبر در درس کار و فناوری مقطع متوسطه-ی اول بود. روش تحقیق کیفی با هدف کاربردی صورت گرفت. دادههای کیفی لازم جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به مثابه تکنیکی پژوهشی، مفاهیم، مقولهها شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت.جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل اساتید و متخصصان برنامهریزی درسی در کشور ایران هستند که در زمینه برنامه درسی وارونه، یادگیری خودراهبر اطلاعات لازم را داشتهاند، مورد شناسایی قرار گرفته و در بخش کیفی از نظراتشان استفاده شد. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان برنامه درسی استفاده شده است. یافتهها نشان داد پایایی بازآزمون 68/. درصد است که بیانگر پایایی مناسب است. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد تحلیل مصاحبهها حاکی از این موضوع است که متخصصان به ارتباط بین برنامه درسی وارونه و یادگیری خودراهبر در مولفههای خود مدیریتی، خود نظارتی و خودانگیختگی اشاره نمودند. اگر چه در برخی مقولهها تاکید بیشتری نسبت به مقولههای دیگر بود، اما آنان به نکاتی توجه کردند که نشانه اهمیت و تاثیر مقولههای تحقیق حاضر است.
The purpose of the present study was to design a reversed curriculum model based on selective attention and self-directed learning in first-grade work and technology courses. A qualitative research method was used for this purpose. Necessary qualitative data were collected and identified and analyzed using qualitative content analysis as a research technique, concepts, categories. Those who had the necessary information in the context of an upside-down curriculum, were identified and used in their qualitative part. In this study, using purposive sampling and considering saturation law, 15 individuals were selected as statistical sample. Semi-structured individual interviews with curriculum specialists were used to collect the data. The results showed that the test-retest reliability was 0.68. Percentage indicates good reliability. Content analysis was used to analyze the qualitative data of the study. The results showed that the analysis of the interviews indicated that the experts pointed to the relationship between the inverted curriculum and self-directed learning in the components of self-management, self-monitoring and spontaneity. Although in some categories more emphasis was placed on other categories, they did note points that indicate the importance and impact of the present research categories.
ملخص الجهاز:
جداولي جهت تقسيم بندي به عنوان خروجي فاز اول حاصل گرديد که به شرح ذيل ميباشد: مقوله هاي هدف در برنامه درسي وارونه : -تربيت يک فراگير مستقل -کاربردي بودن آموخته ها -پرورش قدرت تصميم گيري -آموزش مهارت ها -با برنامه بودن فرآيند يادگيري -پرورش تفکر انتقادي -استقلال يادگيري -توسعه انتخاب مؤثر عملکرد فراگيران - ايجاد محيط يادگيري خلاق -مهارت محوري -محدوديت زماني -يادگيري مهارت و دانش -ايجاد ارتباط مؤثر -تأکيد بر مهارت هاي زندگي -مبتني بر کارآفرين کردن -تمرکز -انجام پروژه از صفر تا صد (از ايده تا فروش ) -استقلال -تربيت فراگير نقاد -اعتماد به نفس -درنظر گرفتن مهارت ها و صلاحيت هاي آينده -تربيت نيروي انساني متخصص -تفکر خلاق -شغل محوري -مداخله استارتاپ ها (روي آوردن به فعاليت ها و -درگيري عملي با کار يا کارهاي نو) -اشتغال (آمادگي براي اشتغال ) -پرورش قدرت انتخاب -مبتي بر مسئوليت پذير کردن -ابتکار عمل -استفاده از تجارب (استفاده از تجارب معلمان ) -خودارزيابي شغلي -ايجاد رغبت و علاقه -قابليت انعطاف (انعطاف پذير) -پرورش مهارت هاي حل مسئله -درگيري عملياتي با مسئله -پرسش در خصوص چرايي مسائل (کاوشگري) -ايجاد مسائل چالش برانگيز مقوله هاي محتوا در برنامه درسي وارونه : -پيگيري فرآيند يادگيري فراگيران توسط خود -کسب آگاهي از نوع محتوا -فرآيند محور (محتوا متغير، ثابت و از قبل آماده -قابل استفاده در بعد مهارتي نباشد) -ايجاد زمينه براي توسعه کسب و کارهاي -مهارت محوري کوچک -توجه به علايق فراگير -منجر به ايجاد کسب و کار جديد -توجه به توانايي فراگير -ايجاد علاقه -نگرش -ايجاد رغبت -مبتني بر نياز يادگيرنده -تازگي موضوع -دريافت بازخورد مناسب -تنوع -ارائه محتواي کابردي -حل نمودن چالش هاي ذهني فراگير -توسعه عملکرد -پاسخ به سوالات ذهني فراگير مقوله هاي راهبردهاي ياددهي- يادگيري در برنامه درسي وارونه : -رويکرد تفکر انتقادي -رويکرد مبتني بر تجربه -(رويکرد مبتني بر حل مسئله ) -رويکرد نمايشي -يادگيري موقعيتي (روش تدريس موقعيتي) -رويکرد مبتني بر طراحي -يادگيري پروژه محور -روش تدريس شبيه سازي شده -رويکرد پداگوژي بيروني (بيرون از فضاي -رويکرد تفکر خلاق مدرسه ) -رويکرد مبتني بر مسئله مقوله هاي ارزشيابي در برنامه درسي وارونه : -ارزيابي پوشه کارها -ارزشيابي مبتني بر عملکردها -نوآوري در توليد -خود ارزيابي -خلاقيت در توليد - ارزشيابي پروژه اي -ارزشيابي پودماني -استفاده از چک ليست -بازارچه -کارآموزي -بازاريابي و تبليغات -توليد محصول -مديريت منابع -بکارگيري آموخته ها -مبتني بر برنامه ريزي -ارزيابي توسط دانش آموزان ديگر -ايفاي نفش درعمل فاز دوم در تحقيق کيفي: در فاز دوم به دنبال ارتباط بين برنامه درسي وارونه و يادگيري خود راهبر به سراغ مقوله هاي حاصل از مصاحبه رفتيم و سوالات تحقيق را پاسخ داديم .