خلاصة:
یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در زمینه بینالمللیسازی آموزش، نیروهای انسانی هستند. این نیروها به طور مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند بینالمللیسازی آموزش، نقش دارند. در سیستم بینالمللیسازی، آموزش نیروهای انسانی یکی از اصولی است که باید به صورت مناسب و مستمر صورت بپذیرد. جهانی شدن و سرعت لحظهای تکنولوژیها میطلبد که نیروهای انسانی نیز پابهپای تغییرات، بروز شوند. بنابراین آموزش نیروی انسانی امری ضروری و تاثیر گذار در حوزه بینالمللیسازی آموزش است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارائه یک الگو برای بینالمللیسازی آموزش نیروی انسانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. پژوهش از نوع کیفی بوده و برای تحلیل دادهها از روش گرانددتئوری استفاده شده است. به این منظور با 15 نفر از افرادی که در زمینه بینالمللیسازی آموزش نیروی انسانی صاحبنظر هستند، با استفاده از شیوه نمونهگیری گلولهبرفی، مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. سپس دادههای حاصل از مصاحبهها از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه و تحلیل شدند. در پایان الگوی پاردایمی بینالمللیسازی آموزش نیروی انسانی متشکل از شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها ترسیم شد. پدیده اصلی الگوی طراحیشده، بینالمللیسازی آموزش نیروی انسانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. یافتههای پژوهش نشان داد، عوامل علی شامل، زیرساختها، استانداردهای لازم، امکانات موجود و ضرورتهای بینالمللیسازی، هستند. عوامل مداخلهگر شامل، شرایط سیاسی حاکم بر کشور، مراکز آموزشی و دانشگاهی، عوامل محیطی، یکپارچگی مدیریتی و عوامل اجرایی، است. عوامل زمینهای شامل، فضای رقابتی و نگرش به پدیده جهانی شدن و راهبردها به صورت فرهنگسازی و ایجاد ساختار مناسب علمی و پژوهشی، میباشد. پیامدهای یک سیستم بینالمللیسازی آموزش نیروی انسانی نیز شامل، دستاوردهای فرهنگی، دستاوردهای اقتصادی، دستاوردهای ارتباطی و دستاوردهای آموزشی است
abstract
one of the most important and influential factors in the internationalization of education is human resources. human resources are directly and indirectly involved in the internationalization process of education. in the internationalization system, manpower training is one of the principles that must be done properly and continuously. the globalization and momentum of technologies requires that human resources also evolve in the face of change. therefore, manpower training is necessary and effective in the field of internationalization of education. in this regard, the purpose of this study was to provide a model for the internationalization of education in the ministry of health and medical education. the present study is a qualitative research that has been done using the grounded theory method. in this article, with the help of snowball sampling method, in-depth interviews were conducted with 15 people who are experts in the field of internationalization of education. then, the data obtained from the interviews were analyzed through open, axial and selective coding. finally, a paradigm model of internationalization of education consists of causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, pivotal phenomena, strategies and consequences. the main phenomenon of the designed model is the internationalization of human resources education in the ministry of health and medical education. based on the research findings, causal factors include infrastructure, necessary standards, available facilities and internationalization needs. interfering factors include the political situation in the country, educational and academic centers, environmental factors, managerial integrity and executive factors. underlying factors include the competitive environment and attitudes towards the phenomenon of globalization and strategies in the form of culture and the creation of an appropriate scientific and research structure. the implications of an international education system also include cultural achievements, economic achievements, communication achievements, and educational achievements.