خلاصة:
بحران پاندمی کرونا، کلیه نهادهای جامعه را با چالشهای زیادی مواجه ساخته است. از تدابیر در نظر گرفته شده برای مهار و کنترل کرونا ایجاد قرنطینۀ خانگی، فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی مدارس و دانشگاهها بود. آموزش الکترونیکی به عنوان پارادیمی نوین با هدف ادامه آموزش در طول همهگیری کرونا تعریف شده است. با وجود اینکه آموزش الکترونیکی به عنوان ایمنترین نوع آموزش از مزیتهای زیادی برخوردار است ولی با چالشهای زیادی هم مواجه است. این تغییر غیرمنتظره از کلاسهای آفلاین به یادگیری آنلاین، منجر به افزایش استرس و اضطراب و تحمیل فشار روانی زیادی بر فراگیران در این نوع آموزش شود. هدف این مطالعه بررسی بکارگیری تکنیکهای هوش هیجانی (EI) برای مقابله استرس دانشجویان درآموزش الکترونیکی در دوران کرونا است. مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوای اسناد انجام شد. این مطالعه با بررسی مقالات منتشر شده مرتبط با آموزش الکترونیک در دوران کرونا، چالشهای آموزش الکترونیکی وتکنیکهای هوش هیجانی انجام شد. برای این منظور سه مرحله متوالی به شرح زیر انجام شد. ابتدا با استفاده از کلمات کلیدی اختصاصی جستجوی جامع در بانکهای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی انجام گردید. اسناد و مقالات الکترونیکی مرتبط با آموزش الکترونیک و بیماری کروونا، در بازه زمانی 2000 تا 2021 جستجو و جمع آوری شد. پس از غربالگری چندمرحلهای نهایتا 49 سند انتخاب و سپس تجزیه و تحلیل نهایی انجام گردید. نتایج بهدستآمده در این مطالعه نشان میدهد که گنجاندن یک برنامه آموزشی هیجانی در موسسات آموزشی و کلاسهای آنلاین برای بهبود فرآیند یادگیری میتوانند باعث کاهش استرس دانشجویان شده و عملکرد دانشآموزان را بهبود ببخشد همچنین مطالعه هوش هیجانی به دانشآموزان اجازه میدهد تا از پتانسیل خود برای سازگاری با موقعیتهای نامشخص و بحرانهای مختلف برای دستیابی به موفقیت تحصیلی استفاده کنند.
The Corona pandemic crisis has posed many challenges to all institutions of society. Measures to curb and control the corona included house quarantine, social isolation, and the closure of schools and universities. E-learning has been defined as a new paradigm aimed at continuing education during the corona epidemic. Although e-learning has many advantages as the safest type of education, it also faces many challenges. This unexpected shift from offline classes to online learning will lead to increased stress and anxiety and put a lot of stress on learners in this type of education. The aim of this study was to investigate the use of emotional intelligence (EI) techniques to cope with student stress in e-learning during the corona. The present qualitative study was performed by document content analysis method. This study was conducted by reviewing published articles related to e-learning in the Corona, e-learning challenges and emotional intelligence techniques. For this purpose, three consecutive steps were performed as follows. First, a comprehensive search was performed in valid domestic and foreign databases using specific keywords. Electronic documents and articles related to e-learning and coronary heart disease were searched and collected between 2000 and 2021. After multi-stage screening, 49 documents were finally selected and then final analysis was performed. The results obtained in this study show that the inclusion of an emotional education program in educational institutions and online classrooms to improve the learning process can reduce student stress and improve student performance. Also, the study of emotional intelligence allows students to adapt to their potential. Use with uncertain situations and various crises to achieve academic success
ملخص الجهاز:
از آنجا که بسياري از صاحبنظران معتقدند آموزش مناسب ، آموزشي است که در عين مفيد و مؤثر بودن قابليت استفاده در شرايط مختلف را داشته باشد و همچنين تمامي اقشار جامعه از پردرآمد تا کم درآمد بتوانند به طور مساوي از آن استفاده نمايند (رنجبر، کوچکسرايي، روحاني نسب نيکجو و جنتي ، 6 ٢٠٢١)، لذا براي استفاده بهينه از امکانات آموزش الکترونيکي بايد فرهنگ به کارگيري اين شيوه ترويج شود و 1 Salmi 2 Farhadi 3 Adedoyin & Soykan 4 Adnan & Anwar 5 Adedoyin & Soykan 6 Ranjbar Kouchaksaraei, Rohaninasab, Nikjo, & Jannati زيرساختهاي سخت افزاري و نرم افزاري فراهم گردد.
در 1 Gharari, Mohammadi, & Ghorbani 2 Peeri, Shrestha, Rahman, Zaki, Tan, Bibi, Baghbanzadeh, Aghamohammadi, Zhang, & Haque 3 Scopus 4 Web of Science 5 PubMed 6 Google Scholar 7 Magiran 8 SID جستجوهاي انجام شده حدود ١٨٠ مقاله بررسي شد .
بر اين اساس داشتن درآمد ثابت خانواده و زندگي در مناطق شهري و البته زندگي در کنار خانواده از مهم ترين عوامل کاهش اضطراب در بين دانشجويان به شمار 1 Brooks, Webster, Smith, Woodland, Wessely, Greenberg,Rubin 2 Wang, Xu, Zhao, Cao, He & Fu 3 Rubin, Wessely 4 Bai, Lin, Lin,, Chen, Chue, & Chou 5 Mason, Farley, Pallan, Sitch, Easter & Daley 6 Wang, Zhang, Zhao, Zhang & Jiang 7 Farnoosh, Alishiri, Hosseini Zijoud, Dorostkar & Jalali Farahani ميرود.
, & González 3 Chandra 4 Estrada, Monferrer, Rodríguez & Moliner 5 Lam, Kirby 6 Herrera, Al-Lal & Mohamed 7 Fiorilli, Farina, Buonomo, Costa, Romano, Larcan & Petrides حد متوسط در مقابله با موقعيت هاي فشار محيطي و رواني دارند، موفق تر هستند.