خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ منابع قدرت مربیان با فضای ترغیبی، تعهد و موفقیت ورزشی بوکسورهای نوجوان ایرانی بود. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و جامعۀ آماری کلیۀ بوکسورهای حاضر در مسابقات قهرمانی بوکس نوجوانان ایران سال 1394 بود (296 بوکسور). جامعه بهروش تمامشمار بهعنوان نمونه درنظر گرفته شد. ابزار، پرسشنامههای استاندارد منابع قدرت سوسمان و دیپ (1989)، درک موفقیت ورزشی رابرتز و ترشر (1998)، تعهد ورزشی اسکانلان و همکاران (1993)، و جو انگیزشی سایفریز و همکاران (1992) بود. روایی را 10 نفر از متخصصان تأیید کردند و پایایی با آلفای کرونباخ بهترتیب 0/72 ، 0/92، 0/93 و 0/86 تأیید شد. برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (k-s، فریدمن، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد قدرت تخصص در بین منابع قدرت دارای بالاترین میانگین رتبهای (3/62) است. همچنین بین منابع قدرت اجبار و تخصص با موفقیت و تعهد ورزشی رابطۀ منفی معناداری وجود داشت (05/0≥ P) و بین ابعاد فضای ترغیبی با موفقیت و تعهد رابطۀ معناداری مشاهده شد (05/0 ≥P). توصیه میشود مربیان از قدرت تخصص بیشتر از سایر منابع قدرت برای افزایش موفقیت و تعهد بوکسورهای نوجوان در فضای ترغیبی مناسب استفاده کنند.
The aim of this study was the relationship of coaches' power sources with persuasion space, commitment and sport success in adolescent boxers of Iran. The research method was descriptive - survey. The statistical population included all boxers attending Iran Adolescent Boxing Championship in 2015 (N=296). The statistical sample was equal to population. Standard Questionnaire of Power Sources by Sussman and Deep (1989), Questionnaire of Perception of Success by Roberts and Thresher (1998), Sport Commitment Scale by Scanlan et al. (1993) and Questionnaire of Motivational Climate by Seifriz et al. (1992) were used. Validity was approved by 10 experts and reliability was confirmed with Cronbach's alpha as 0.72, 0.92, 0.93 and 0.86 respectively. For data analysis, descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (k-s, Friedman analysis, Spearman correlation coefficient and multiple regression) were used. Results showed that 'expertise' had the highest mean rank (3.62) among power sources. Also, there was a significant and negative relationship between 'coercion' and 'expertise' and sport success and commitment (P≤0.05). There was a significant relationship between dimensions of persuasion space and success and commitment (P≤0.05). It is suggested that coaches should utilize expertise more than other power sources in order to increase success and commitment of adolescent boxers in an appropriate persuasion space.