خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و تبیین الگوی شایستگی مدیران ادارات کل ورزش و جوانان ایران بود. روش تحقیق کاربردی است و بهصورت کیفی انجام گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل افراد صاحبنظر در امور انتخاب و انتصاب مدیران اجرایی کشور بود. نمونهگیری بهصورت ترکیبی از روش نمونهگیری نظري[1] و گلولهبرفی[2] انتخاب شد. شيوۀ گردآوري اطلاعات، بررسى اسناد و مدارك در طى مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان، مسئولان، متخصصان و مدیران حوزۀ ورزش بود. در این تحقیق از نرمافزار اطلس تی[3] برای دستهبندی و کدگذاریهای باز، محوری و مفهومی استفاده شد. پس از کدگذاری اطلاعات بهدستآمده الگوی شایستگی مدیران در 91 مفهوم، 11 مقوله و 3 طبقه تبیین شد. در نهایت پس از تجزیهوتحلیل نهایی قالب الگوی شایستگی مدیران کل ورزش و جوانان ارائه شد. مفاهیم و مؤلفههای شایستگی بهدستآمده برای مدیران در زمینه هایی همچون استخدام، آموزش، توسعۀ نیروی انسانی، تربیت مدیران، افزایش بهرهوری، توسعۀ عملکرد سازمانی کاربرد دارد. همچنین از این مفاهیم و مؤلفهها میتوان در ارزیابی مدیران کل ورزش و جوانان کشور استفاده کرد تا ضمن بررسی وضعیت موجود گامهایی در جهت رسیدن به وضعیت مطلوب برداشت.
[1]. Theoretical sampling
[2]. Snowball sampling
[3]. Atlas ti
The aim of this study was to identify and explain competency pattern of managers in Iran Sport and Youth general offices. The method of this study was application and qualitative. The population consisted of those experts who selected and appointed executive managers in Iran. A combination of theoretical sampling and snowball sampling methods were used to select the sample. The data were collected by a review of documents during a literature review and interviews with sport experts, officials, professionals and managers. Atlas ti software was used to classify and code open, axial and conceptual codes. After coding the data, managers’ competency pattern was explained in 91 concepts, 11 items and 3 categories. After final analysis, competency pattern of Sport and Youth general managers was offered. Concepts and components of the obtained competency were useful for managers in areas such as recruitment, education, human resource development, managers’ education, increased productivity and development of organizational performance. Also, these concepts and components can be used to evaluate Sport and Youth general managers so that the current situation can be examined and steps can be taken to achieve a desirable situation.