خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه کمال گرایی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی مرتبط و غیر مرتبط بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد شهر تهران در سال ١٤٠٠ در نظر گرفته شد. نمونههای پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کلیه دانشگاههای آزاد تهران با مدرک کارشناسی مرتبط و غیرمرتبط بود به این گونه که ٥٠ دانشجو با مدرک کارشناسی مرتبط و ٥٠ دانشجو با مدرک کارشناسی غیرمرتبط به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهی کمالگرایی هیل و همکاران (2004) و پرسشنامه انگیزۀ پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط در مقایسه با دانشجویان با مدرک مرتبط در مولفههای تلاش برای عالی بودن، معیارهای بالا برای دیگران، نیاز به تایید، تمرکز بر اشتباهات و نشخوار فکر کمالگرایی میانگین نمرات بالاتری به دست آوردند و همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی با مدرک کارشناسی غیرمرتبط در مقایسه با دانشجویان با رشته کارشناسی مرتبط در هر دو متغیر انگیزه پیشرفت تحصیلی و معدل تحصیلی نمرات بالاتری کسب نمودند.
The purpose of this study was to compare perfectionism and academic achievement in senior psychology students with relevant and unrelated bachelor's degrees. The statistical population of this study was all postgraduate students in Tehran in year 1. The research samples were from the master's degree students of all free universities of Tehran with relevant and unrelated bachelor's degree so that 4 students with related bachelor's degree and 2 students with unrelated bachelor's degree were selected by cluster sampling method. The perfectionism questionnaire of Hill et al. (2004) and the Hermans Academic Achievement Questionnaire (1970) were used to collect data. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that postgraduate psychology students with unrelated bachelor's degrees compared to students with related degrees in the components of striving for excellence, high standards for others, need for approval, focus on mistakes, and the average ruminant thought ruminant. Higher scores were also obtained, and postgraduate psychology students with unrelated bachelor's degrees scored higher than students with related undergraduate degrees in both variable of academic achievement motivation and grade point average.
ملخص الجهاز:
نتايج بدست آمده نشان داد که دانشجويان کارشناسي ارشد روان شناسي با مدرک کارشناسي غيرمرتبط در مقايسه با دانشجويان با مدرک مرتبط در مؤلفه هاي تلاش براي عالي بودن ، معيارهاي بالا براي ديگران ، نياز به تأييد، تمرکز بر اشتباهات و نشخوار فکر کمال گرايي ميانگين نمرات بالاتري به دست آوردند و همچنين دانشجويان کارشناسي ارشد روان شناسي با مدرک کارشناسي غيرمرتبط در مقايسه با دانشجويان با رشته کارشناسي مرتبط در هر دو متغير انگيزه پيشرفت تحصيلي و معدل تحصيلي نمرات بالاتري کسب نمودند.
همچنين نتيجه آزمون کرويت بارتلت در سطح ٠/٠١ معنادار بود (٠٠٠١ به همين منظور تحليل واريانس يک راهه انجام شد تا معين گردد کدام يک از مؤلفه هاي کمال گرايي در بين دو گروه دانشجويان کارشناسي ارشد روان شناسي با مدرک کارشناسي مرتبط و غيرمرتبط به لحاظ آماري متفاوت است .
لذا اين پژوهش با توجه به اهميت موضوع ، مقايسه کمال گرايي و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان ارشد روان شناسي با مدرک کارشناسي مرتبط و غير مرتبط را مورد بررسي قرار داد، که در ادامه براساس فرضيه هاي موجود در پژوهش به بحث و نتيجه گيري ميپردازيم : يافته ي اول نشان داد به گفته فراري (١٩٨٩) که ميگويد: افراد کمال گرا دائما در تلاش اند تا بهتر از ديگران عمل کنند، در حاليکه اين تلاش دائمي که اکثر اوقات بدون نتيجه باقي ميماند، به تدريج فرد را از تلاش کردن باز ميدارد و همين موضوع ميتواند علتي براي به وجود آمدن اهمال کاري در فرد باشد.