خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اخلاق حرفهای در مؤسسات آموزش عالی استان مازندران میباشد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و بصورت مقطعی می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه اعضای هیأت علمی در مراکز آموزش عالی استان مازندران در سال تحصیلی 1394-95 بوده و پژوهش بر اساس دادههای جمعآوری شده از 384 نفر از آزمودنیها، بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه بندی نسبی از جامعه مورد نظر انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه، جمع آوری و از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL بررسی گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد، با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین؛ نتایج حاصل از ضرایب استاندارد، مقادیر t و مقدار R2 در تحلیل عاملی تاییدی، هر یک از مولفه های 1. مسئولیت پذیری اجتماعی، 2. تعلق به اجتماع علمی، 3. خودکارائی، 4. مسئولیت علمی، 5. رعایت انصاف و عدالت، 6. اخلاق حقوقی، 7. برتری جوئی و رقابت طلبی، 8. پایبندی به ارزش ها و هنجارهای نظام آموزش عالی، در تبیین اخلاق حرفهای در مؤسسات آموزش عالی استان مازندران مؤثر هستند، پس مدل نهایی اخلاق حرفه ای در مؤسسات آموزش عالی متشکل از هشت مؤلفه ذکر شده، خواهد بود.
The aim of this study is to provide a model of professional ethics in higher education institutions in Mazandaran. The research in terms of purpose is functional and in terms of research method is descriptive and cross-sectional. The study population included all faculty members in higher education institutions in academic year 2015-2016 in Mazandaran and Research has done based on data collected from 384 subjects, based on Cochran formula by classifying method from population. Required data was collected by using a questionnaire, and analyzed by SPSS, LISREL software. To analyze the data, the Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test and exploratory and confirmatory factor analysis was used. The results show, according to the results of exploratory factor analysis as well as, results of standardized coefficients, t values and the value of R2 in the confirmatory factor analysis, each component of 1. social responsibility, 2. belong to the scientific community, 3. Self-efficiency, 4. scientific responsibility, 5. fairness, 6. legal ethics, 7. superiority and competitiveness, 8. Commitment to the values and norms of the higher education system, is effective in explaining the professional ethics in higher education institutions in Mazandran, so the final model of professional ethics in higher education institutions will be consists of eight components.