خلاصة:
اضطراب پدیدهای است که در دنیای امروز با تأکید بیش از حدی که نظامهای آموزشی بر آزمون ها دارند، روز به روز تشدید خواهد شد و این موضوع می تواند عملکرد صحیح فراگیر را در موقعیت آزمون مختل نماید. هدف این مطالعه بررسی میزان اضطراب امتحان و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال تحصیلی 97-96 بود. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود. تعداد 270 نفر از دانشجویان پایان دوره رشته پزشکی عمومی با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها، از پرسشنامه جمعیت شناختی، اضطراب امتحان ساراسون (1977) و نتایج آزمون صلاحیت بالینی استفاده شد. با استفاده از رگرسیون لجستیک و نرمافزار 22SPSS به بررسی وضعیت روابط متغیرهای پژوهش از دیدگاه پاسخدهندگان پرداخته شد. نتایج نشان داد اضطراب امتحان (خفیف، متوسط و شدید) بر عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال تحصیلی 97-96 تأثیر معناداری دارد (05/0p <). با توجه به این امر که برگزاری امتحان در دانشجویان ایجاد اضطراب میکند، برنامه ریزی جهت مدیریت مؤثر اضطراب امتحان در دانشجویان ضرورت دارد.
Anxiety is a phenomenon that is intensified nowadays along with the high emphasis of educational systems on tests. Hence, it can disrupt the correct performance of the learner in the test position. The purpose of this study was to determine the test anxiety and its effect on the performance of students in the clinical competency test of the end of the general medical course at Tehran Islamic Azad University in the academic year 2017-2018. The research method was a descriptive-correlational design. In addition, a total of 270 graduate students were selected by available sampling method. For data collection, demographic questionnaire, test anxiety Sarason (1977) and the results of clinical competency test were used. Using the logistic regression and software 22SPSS, the status of relationships between the variables of research was examined from respondents' point of view. Accordingly, the results showed that test anxiety (mild, moderate and severe) had a significant effect on students' performance in the clinical competency test of the end of the general medical course in Tehran Islamic Azad University during the academic year 2017-2018 (p
ملخص الجهاز:
هدف این مطالعه بررسی میزان اضطراب امتحان و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال تحصیلی 97-96 بود.
با توجه به وجود نتایج بعضاً متناقض در مورد ارتباط سطح اضطراب امتحانی و عملکرد تحصیلی و نظر به اینکه مطالعات محدودی، تأثیر اضطراب امتحان را بر عملکرد تحصیلی دانشجویان گروه های مختلف در مقاطع مختلف، موردبررسی قرار داده اند، مطالعه حاضر با هدف بررسی شدت اضطراب امتحان و تدثیر آن بر عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال تحصیلی 97-96 انجام شده است.
نمرات این آزمون به صورت دو طبقهای قبول/ مردود است که پس از برگزاری آزمون و مشخص شدن نتایج از اداره آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اخذ شد و به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی و همچنین جهت جمع-آوری دادهها پیش از برگزاری آزمون صلاحیت بالینی پژوهشگران به محل قرنطینه دانشجویان پزشکی مراجعه نموده و پس از تشریح اهداف و مزایای مطالعه و جلب رضایت نمونههای مورد مطالعه، پرسشنامهها را در اختیار آنها قرار دادند.
Dispersal distribution associated with test anxiety by gender {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با استفاده از مقدار آماره کای دو (816/49) و مقدار p به دست آمده(023/0) میتوان نتیجه گرفت که مؤلفههای اضطراب بین دو گروه زن و مرد تفاوت معناداری دارد (05/0p برای عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره میانگین نمرات 274/0±918/0 به دست آمد.
در نهایت مدل رگرسیون لجستیکی که نمایش داده شده است به وجود آمد: بحث یافتههای آزمون پژوهش حاضر نشان داد که اضطراب امتحان بر عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال تحصیلی 97-96 تدثیر معناداری دارد.