خلاصة:
هدف از مطالعه ی حاضر بررسی میزان رضایتمندی و آشنایی دانشجویان کارشناسی گفتاردرمانی از نحوه آموزش بالینی در حضور تیم درمانی افراد مبتلا به شکاف کام و لب است. افراد شرکت کننده در مطالعه ی مداخله ای نیمه تجربی حاضر29 دانشجوی گروه گفتاردرمانی بودند.در گروه اول17دانشجوی ورودی95 که دوران واحد بالینی را درخارج از کلینیک شکاف کام و لب و بدون آشنایی از درمان تیمی گذراندند وگروه دوم12دانشجوی ورودی 96 بودند که واحد بالینی را در کلینیک تخصصی شکاف کام و لب سپری و رویکرد درمان تیمی را آموختند.در پایان دوره با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت میزان رضایت و آشنایی دانشجویان سنجیده شد. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین رضایت مندی و آشنایی از درمان تیمی در دانشجویان گروه دوم بیشتر و اختلاف معناداری را با گروه اول نشان دادند(P-Value≤0.000). بنابر نتایج حاضر به منظور افزایش میزان آشنایی دانشجویان از درمان به صورت تیمی، افزایش کیفیت آموزش و تقویت مهارت های ارتباطی و شناختی دانشجویان توصیه می شود در آموزش بالینی دانشجویان از شیوه های حضور در تیم های درمانی استفاده شود.
The purpose of this study is to evaluate the degree of satisfaction and familiarity of undergraduate speech therapy students with clinical education in the presence of treatment team in people with cleft lip and palate. The population of this interventional Quasi Exerimental study was 29 speech therapy students. In the first group there were 17 students who spent their internship outside the cleft lip and palate clinic and without getting familiar with team work and in the second group there were 12 students who spent their internship in cleft lip and palate clinic and got familiar with team work. At the end of the course, the degree of student’s satisfaction and familiarity was examined by the researcher-made questioner. The result showed that the mean score of satisfaction and familiarity from team therapy was more in the second group and had significant difference with the first group. (p-value≤0.000). According to resent result, in order to increase student's familiarity from treatment team, increase quality and strengthen the communication and cognitive skills, it is recommended to use team attendance approach in student's clinical education.
ملخص الجهاز:
بررسی میزان رضایت مندی و آشنایی دانشجویان کارشناسی گفتاردرمانی از نحوه آموزش بالینی به صورت درمان تیمی در افراد مبتلا به شکاف کام و لب نگین مرادی: عضو هیات علمی» گروه گفتاردرمانی» دانشکده توانیخشی» دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپو راهوازء اهواز, ایران.
چکیده: هدف از مطالعه ی حاضر بررسی میزان رضایتمندی و آشنایی دانشجویان کارشناسی گفتاردرمانی از نحوه آموزش بالینی در حضور تیم درمانی افراد مبتلا به شکاف کام و لب است.
نتایج مطالعه نشان داد که میانگین رضایت مندی و آشنایی از درمان تیمی در دانشجویان گروه دوم بیشتر و اختلاف معناداری را با گروه اول نشان دادند(-۳ 0 بنابر نتایج حاضر به منظور افزایش میزان آشنایی دانشجویان از درمان به صورت تیمی, افزایش کیفیت آموزش و تقویت مهارت های ارتباطی و شناختی دانشجویان توصیه می شود در آموزش بالینی دانشجویان از شیوه های حضور در تیم های درمانی استفاده شود.
"نویسنده مسوّ ول عضو هیات علمی» گروه گفتاردرمانی» دانشکده نوانیخشی, دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپو راهوازء مرادی و همکاران مقدمه آموزش یکی از ارکان اساسی در توسعه و پیشرفت جامعه است و به منظور افزایش یادگیری و کسب مهارت و دانش و نگرش های حرفه ای ضرورت دارد (مرادی و همکاران ۰1395 اسماعیلی و همکاران 1396 ۰ تیرگر و همکاران 1396).
درمان آنها به صورت تیمی انجام می شود که یکی از اعضای تیم گفتاردرمانگران هستند و با توجه به اینکه درمان تیمی برای دانشجویان سخت به نظر می آمد این مطالعه نشان داد که در صورتی که دوره های آموزشی دانشجویان در قالب تیم درمانی ارائه شود منجر به افزایش آشنایی» یادگیری بهتر و رضایت مندی دانشجویان می شود.