خلاصة:
انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر حضور مردم و استفاده از ظرفیت سرمایههای اجتماعی به پیروزی رسیده است و حالا در گام دوم انقلاب، حفظ و تقویت جایگاه این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیازمند حفظ سرمایههای اجتماعی و ارتقای این سرمایهها است. تضعیف سرمایههای اجتماعی میتواند اثرات ناگواری را در جامعه در پی داشته باشد و لازم است که نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی با ابزار و شیوههای مختلف اقدام کرد. رسانهها همواه ابزاری مناسب برای تاثیرگذاری بر روی افکار فردی و عمومی هستند؛ هر چند تفاوتهایی در دیدگاه نسبت به میزان اثرگذاری رسانهها وجود دارد ولی همه نظریه پردازان حداقلی از اثرگذاری رسانهها را قبول دارند. رسانهها میتوانند به تقویت سرمایههای اجتماعی در ایران کمک کنند و این پژوهش تلاش کرده تا راهکارهایی برای تقویت سرمایههای اجتماعی از مسیر رسانهها را یافته و با استفاده از روش تحلیلی دنبال یافتههایی است تا به تصمیمگیران و مجریان در حوزه فعالیتهای رسانهای کمک کند تا در گام دوم انقلاب عملکردی قابل قبول برای تقویت سرمایههای اجتماعی باشند. بخش عمده راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی از مسیر رسانه میگذرد که از کارکردهای رسانه در تقویت سرمایه اجتماعی میتوان به تولید محتوا و برنامههای متنوع برای کاهش ناهنجاریها، ترویج حس نوعدوستی، گسترش قانونمداری، تقویت نظارتها، توسعه حس همکاری و مشارکت، ایجاد و تقویت امید و نشاط، افزایش آگاهیهای مردم، تقویت نهاد خانواده، افزایش همگرایی، بهبود تعاملات مردم و دولت اشاره کرد.
The Islamic Revolution of Iran has won by relying on the presence of the people and using the capacity of social capital, and now in the second step of the revolution, maintaining and strengthening the position of this revolution and the system of the Islamic Republic requires maintaining social capital and promoting these capitals. Weakening of social capital can have adverse effects on society and it is necessary to strengthen social capital with various tools and methods. The media is always a good tool for influencing individual and public opinion; Although there are differences in views on the extent to which the media is influential, all theorists agree on a minimal amount of media influence. The media can help strengthen social capital in Iran, and this study has tried to find solutions to strengthen social capital through the media and uses analytical methods to find findings to help decision-makers and executives in the field of media activities to take the second step. Be an acceptable functional revolution to strengthen social capital. Most of the strategies for strengthening social capital go through the media. The functions of the media in strengthening social capital can be to produce various content and programs to reduce anomalies, promote altruism, expand the rule of law, strengthen oversight, develop a sense of cooperation and participation, create and strengthen hope and vitality, raising public awareness, strengthening the family institution, increasing convergence, improving public-government interactions.
ملخص الجهاز:
سرمايه اجتماعي يکي از داراييهاي ملي است که هرچند مانند ديگر سرمايه ها قابل اندازهگيري دقيق نيست ، ولي وجود و وفور آن نقش بسيار مهمي در پيشبرد اهداف توسعه و پيشرفت کشور دارد، به گونه اي که افزايش سرمايه اجتماعي در بين يک کشور و ملت ، زمينه را براي احساس خوشبختي بيشتر در آن جامعه نيز فراهم ميسازد.
در گام دوم انقلاب اسلامي حفظ و تقويت سرمايه هاي اجتماعي از مهم ترين رويکردها است که رسانه ها ميتوانند نقش مهم و تأثيرگذاري در اين زمينه داشته باشند و پژوهش حاضر به دنبال دستيابي به راهکارهاي مناسب براي نيل به اين مهم با استفاده از ظرفيت رسانه است .
(مصطفوي، ١٣٨٧) اعتمادسازي، برقراري نظامهاي مشارکتي، تقويت نهادهاي مدني، تأمين امنيت شهروندان از مهم ترين راهبردهاي براي تقويت سرمايه هاي اجتماعي در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است که رسانه ها ميتوانند نقش مهم و برجسته اي را در اين زمينه داشته باشند.
تقويت بنيانهاي اجتماعي و توسعه ي سازمانهاي غيردولتي، از ديگر شاخص هاي مثبت در زمينه ي سرمايه اجتماعي است و رسانه ها در شکل دهي و تقويت اين سازمانها و ترويج مشارکت مردم در آنها نقش مهمي دارند.
در گام دوم انقلاب اسلامي، حفظ انقلاب اسلامي و دستيابي به اهداف تعيين شده براي آن ، مستلزم تقويت سرمايه هاي اجتماعي در کشور است که رسانه ها در اين زمينه نقش و مسئوليت مهمي را بر عهده دارند.