خلاصة:
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی شناختی رفتاری مادران دارای کودک اتیسم بر بهبود تعامل با کودک انجام شد. روش: در این پژوهش ابتدا برنامه توانمندسازی شناختی رفتاری مادران طراحی، سپس به ارزیابی اثربخشی برنامه از طریق پژوهش شبه آزمایشی با انتساب نمونه در دسترس با پیش آزمون، پس آزمون، پرداخته شد. در این پژوهش والدین به همراه فرزندانشان با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و روش نمونهگیری، نمونه در دسترس بود. جامعه پژوهش حاضر همه کودکان اتیسم مراجعه کننده از طریق فراخوان در سطح مراکز توانبخشی سطح تهران به همراه والدینشان بود و 30 مادر دارای فرزند اتیسم که داوطلب شرکت در پژوهش بودند با مصاحبه تشخیصی و پاسخگویی به آزمون تعامل والد کودک پیانتا انتخاب شدند، و در نهایت 24 مادر به همراه فرزندانشان با توجه به ملاکهای ورود و خروج پژوهش، به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه مقیاس رابطه والد-کودک هم در مرحله پیش آزمون، پس آزمون پاسخ دادند. یافتهها: تحلیل دادهها به روش تحلیل کواریانس چند متغیره از نوع اندازهگیری های مکرربود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که برنامه توانمندسازی شناختی رفتاری مادران باعث کاهش تعارض وابستگی و افزایش خرده مقیاس نزدیکی بین والد کودک در روابطشان گردید. مطالعه حاضر نقش بسزایی در افزایش اطلاعات مرتبط با تعاملات والد-کودک کودکان و نوجوانان مبتلا به اتیسم از طریق آموزش به والدین به ویژه مادران ایفا نموده است.
AbstractObjective: The present study aimed to design and investigate the effectiveness of cognitive-behavioral empowerment program in mothers with autistic children on improving relationship with the child. Method: First, the cognitive-behavioral empowerment program was designed and then the effectiveness of the program was evaluated through quasi-experimental research with convenient sampling assignment with pretest and posttest. In the present study, the children with their parents were randomly assigned in two experimental and control groups. This study was a quasi-experimental research and the sampling method was convenient sampling. The population consisted of all autistic children referring with their parents to rehabilitation centers in Tehran by call. 30 mother with autistic children who volunteered to participate in the study were selected by diagnostic interview and answering the Pianta child-parent relationship scale. Finally, according to the inclusion and exclusion criteria, 24 mothers with their children were selected as subjects and answered the child-parent relationship scale in both pretest and posttest. Findings: The data were analyzed using multi-variate covariance analysis and analysis of repeated measures. Conclusion: the results of the present study showed that the cognitive-behavioral empowerment program in mothers reduced dependency conflict and increase the child-parent intimacy subscale in their relationship. The present study has played a significant role in increasing the information on parent-child relationship in children and adolescents with autism through training the parents, especially mothers.