خلاصة:
بدن انسان به طور عام و جذابیت جسمانی به طور خاص یکی از موضوعاتی که در دنیای امروز تحت تأثیر رسانههای ارتباطی جدید، رشد فرهنگ مصرفی و شکلگیری گفتمانهای مدرن و پستمدرن اهمیت زیادی پیدا کرده است و از عوامل اصلی تشکیلدهنده روابط بین افراد به شمار میرود. تحقیق با پژوهش کیفی و راهبرد نظریه زمینهای انجام شده است. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری از طریق مصاحبه عمیق با 15 نفر از مردان 15 تا 35 ساله باشگاههای بدنسازی مناطق مختلف شهر شیراز که حداقل 6 ماه سابقه عضویت در باشگاه را داشتند، به دست آمده و براساس کدگذاری کوربین و اشتراوس تجزیه و تحلیل شدهاند. نتیجه تحلیل دادهها، دستیابی به بیست مقوله محوری و یک مقوله هسته بوده است. برخی از مقولات عبارتاند از: اقبال عمومی در جامعه نسبت به مدیریت نمایشی بدن،کسب نفوذ اجتماعی در بین دوستان و اطرافیان، مصرف به مثابه نمایش در بستر خانواده و جامعه، شرایط و وضعت منزلتی فرد، حس خوب نسبت به تناسب اندام، مقایسه اجتماعی خود با دیگران، پایداری در روابط اجتماعی، و تمایز خود و مقبولیت بیشتر در نزد دیگران. مقوله هسته نیز عبارت است از مدیریت و خودنمایی بدن به مثابه استراتژیی برای تمایز اجتماعی
The human body in general, and physical attractiveness in particular is one of the topics that has become very important in today's world affected by new communication media, the growth of consumer culture, and it is one of the causes the formation of modern and postmodern discourses. The present research has been done with qualitative research method and grounded theory strategy. Data were obtained using purposive sampling and theoretical saturation criteria through in-depth interviews with 15 men aged 15 to 35 years who referred to fitness clubs in different parts of Shiraz who had at least 6 months of club membership, and have been analyzed based on three-step Corbin and Strauss coding. Some of the key categories are: public acceptance in the body of dramatic body management, gaining social influence among friends and neighbors consumption as a show in the context of family and community, learning discipline in life, stability in social relationships, negative perception of others about the athletic body of bodybuilders, desire for a healthy lifestyle, The negative consequences of bodybuilding, and self-differentiation and greater acceptance in the eyes of others. The core category is the management and display of the body as a strategy for social distinction
ملخص الجهاز:
با توجه به موضوع تحقيق و عمق تجربه ها، احساسات و نگرش هاي افراد نسبت به بدن خود، روش شناسي کيفي به عنوان روش مناسب براي اين کار در نظر گرفته شده است ؛ لذا پرسش هاي اساسي تحقيق به اين شرح است : کدام عوامل و شرايط زمينه اي در چگونگي روي آوردن مردان جوان به بدن سازي کدام اند؟ مردان جوان در تعامل و رويارويي با ساخت و شرايط اجتماعي چگونه با بدن خود مواجه ميشوند؟ مردان جوان در ورزش بدن سازي چه استراتژيهايي را برميگزينند؟ و پيامد و تبعات آن کدام اند؟ پيشينه پژوهش جعفري و همکاران (١٣٩٩)، پژوهشي تحت عنوان «جراحي زيبايي مردان در تهران ؛ بررسي ديالکتيکي عامليت و ساختار مبتني بر واقع گرايي انتقادي » انجام داده اند.
اين عامل نشان مي دهد که يکي از اصلي ترين دليل مشارکت کنندگان براي انجام ورزش بدن سازي و مراجعه به باشگاه هاي بدن سازي، دستيابي به قدرت و نفوذ اجتماعي بالاتر و کسب مقبوليت اجتماعي در جامعه است .
بر اين اساس مي توان گفت که فشار هنجاري اطرافيان و دستيابي به فرم بدني مطلوبي که در بين اطرافيان و دوستان به عنوان هنجار درآمدهاست ازجمله شرايط علي ديگري مي باشد که بر مراجعه مشارکت کنندگان به باشگاه هاي بدن سازي تأثير داشته است .
Sociological Explanation of Factors Affecting Body Management (Case Study: Men between 18 and 45 years old in Tehran).
Zeynolabedin Jafari 1 Majid Movahhed 2 Seyyed Saeed Zahed Zahedani 3 Esfandiar Ghaffari Nasab Ziapour, A.