خلاصة:
هدف: در عصر جدید امروزه مدیریت منابع ابعاد تازهتری یافته است و در نتیجه انتظار از مدیریت کاملا متفاوت از چالشهای گذشته میباشد. امروزه نظامهای آموزش عالی، بهعنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت وتامین نیروی انسانی کارآمد رابرعهده دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر کاهش هزینههای مراکز آموزش عالی در راستای بهبود بهره وری، به عنوان ابزاری مهم در زمینهی مدیریت نظام آموزشی و سیاستگذاریهای آموزشی و پژوهشی انجام شد. روش: این پژوهش با رویکرد توصیفی- پیمایشی به کشف و احصاء عوامل موثر مبتنی بر دادههای گردآوری شده از مطالعات پیشین و مصاحبه با12 نفر از خبرگان مربوطه در درچند مرکز علمی- کاربردی استان تهران انجام شدیافتهها: در بخش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش کدگذاری توسط نرم افزار MAXQDA تعداد 47 شاخص و 5 مولفه در چارچوب 3 بعد ساماندهی افراد، ساماندهی ساختاری و ساماندهی امکانات نوآورانه شناسایی شد. نتیجهگیری: استفاده از تکنولوژی به جای نیروی کار و فضای فیزیکی هزینه بر میتواند هزینههای مراکز آموزش عالی را کاهش دهد. توجه به امکانات فیزیکی مراکز آموزش عالی از عوامل بسیار مهم در کاهش هزینههای این مراکزمیباشد که در این پژوهش رتبه ششم را در بین مولفههای تاثیرگذار برکاهش هزینههای مراکز آموزش عالی به خود اختصاص داده است.
In the new era today, resource management has taken on new dimensions and as a result, expectation from management is completely different from the challenges of the past. Today, higher education systems, as the most obvious manifestation of human resource investment, play a major role in training and providing efficient human resources. The aim of this study was to identify the factors affecting the reduction of costs of higher education centers in order to improve productivity, as an important tool in the field of education system management and educational and research policies.Method: This research was conducted with a descriptive-survey approach to discover and enumerate the effective factors based on data collected from previous studies and interviews with 12 relevant experts in several scientific-applied centers in Tehran province.Results: In the data analysis section, using the coding method by MAXQDA software, 47 indicators and 5 components were identified in the framework of 3 dimensions of people organization, structural organization and organization of innovative facilities.Conclusion: Using technology instead of labor and costly physical space can reduce the costs of higher education centers. Attention to the physical facilities of higher education centers is one of the most important factors in reducing the costs of these centers, which in this study ranks sixth among the components affecting the reduction of costs of higher education centers.
ملخص الجهاز:
روش :این پژوهش با رویکرد توصیفی - پیمایشی به کشف و احصاء عوامل مؤثر مبتنی بر داده های گردآوری شده از مطالعات پیشین و مصاحبه با١٢ نفر از خبرگان مربوطه در درچند مرکز علمی - کاربردی استان تهران انجام شد یافته ها: در بخش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری توسط نرم افزار MAXQDA تعداد ٤٧ شاخص و ٥ مؤلفه در چارچوب ٣ بعد ساماندهی افراد، ساماندهی ساختاری و ساماندهی امکانات نوآورانه شناسایی شد.
برخی مؤسسات آموزشی توانسته اند با اقدامات ابتکاری از جمله افزایش شهریه ها و دریافت کمک ها راهبرد اول را تا حدودی به انجام برسانند، ولی از آنجایی که اجرای این راهبرد با محدودیت هایی از جمله عکس العمل منفی مردم و دولت رو به رو است ، در نتیجه به راهبرد دوم و کاهش هزینه ها در راستای بهبود بهره وری مراکز آموزش عالی به صورت چشمگیری به عنوان یک راه حل بلند مدت برای رفع مشکل محدودیت منابع نگریسته میشود (عبداللهی، ١٣٩١).
Borden& Botrrill (رجوع شود به تصویر صفحه) روش این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش ، جزء تحقیقات توصیفی _ پیمایشی است و هدف اصلی ، شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش هزینه های مراکز آموزش عالی (مورد مطالعه : در مراکز علمی - کاربردی استان تهران ) میباشد.
The cost of producing higher education: An exploration of theory, evidence, and institutional policy.
The Finance of Higher Education: Theory, Research, Policy, and Practice, 133 Lewis, D.