خلاصة:
هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تصویر سازمانی دانشگاهها با رویکرد توسعه سرمایه اجتماعی انجام گرفت. روش: این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای دریایی شمال کشور بودند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای انجام شد که طی آن 400 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بعد از تایید روایی و پایایی پرسشنامه. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزارهای SPSS و LISREL و از شاخص آماری تحلیل عاملی با رویکرد اکتشافی استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادههای آماری حاکی از آن است که ابعاد تصویر سازمانی دانشگاه با رویکرد توسعه سرمایه اجتماعی شامل: فناوری دانشگاه، کیفیت امکانات و خدمات، محیط فیزیکی و نمادهای دانشگاه، ارتباطات و رسانهها، عملکرد بخش پژوهش، فعالیتهای فرهنگی، آینده و چشمانداز مالی، شاخص روابط انسانی، فرهنگ حاکم بر دانشگاه، پوشش دادن نیازها، عملکرد روابط عمومی، محیط کار، عملکرد بخش آموزش، قدمت دانشگاه، مسوولیت اجتماعی، نوآوری، و ویژگیهای رهبری، بودند. نتیجهگیری: نتیجه نهایی این که برای حفظ موقعیت دانشگاهها در دنیای رقابتی امروز باید به دیدگاه دانشجویان در خصوص تصویرسازی مثبت دانشگاهها توجه ویژه نمود.
ObjectiveThe purpose of this study was to provide an organizational image model of universities with a social capital development approach.MethodThis applied research was a survey. All masters’ students of maritime universities in the north of Iran formed the participants of this study. Based on stratified random method, 400 participants were selected. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. For data analysis, SPSS and LISREL software and descriptive and inferential statistics including factor analysis with exploratory approach were used.FiningsThe findings showed that the organizational image of universities with the approach of social capital development is as follows: University technology, quality of facilities and services, physical environment and university symbols, communications and media, performance of research, cultural activities, future and financial perspectives, human relations index, university culture, fulfilling needs, public relations performance, work environment, performance of education sector, university antiquity, social responsibility, innovation, and leadership characteristics. In addition, the study of fit indices indicated that the model was appropriate.ConclusionBased on the results of this study, it seems that in order to maintain the status of universities in the competitive world today, one should pay due attention to students’ perspectives.
ملخص الجهاز:
یافته ها: تحلیل داده های آماری حـاکی از آن اسـت کـه ابعـاد تصـویر سـازمانی دانشـگاه بـا رویکـرد توسـعه سـرمایه اجتمـاعی شـامل : فنـاوری دانشـگاه ، کیفیـت امکانـات و خـدمات ، محـیط فیزیکـی و نمادهـای دانشـگاه ، ارتباطـات و رسـانه هـا، عملکـرد بخـش پــژوهش ، فعالیـت هـای فرهنگـی، آینـده و چشـم انـداز مـالی، شـاخص روابـط انسـانی، فرهنـگ حـاکم بـر دانشـگاه ، پوشـش دادن نیازهـا، عملکـرد روابط عمومی، محیط کار، عملکرد بخش آموزش ، قدمت دانشگاه ، مسؤولیت اجتماعی، نوآوری، و ویژگیهای رهبری، بودند.
در این میان ، سرمایه اجتماعی در دانشگاه ها نقش بسزایی در تحقق اهداف سازمان و ارائه تصویر سازمانی مثبت دارد، مجموعه ای از پنج عامل مشخص شده که دارای قابلیت و تـوان بـالقوه بـرای متـأثر سـاختن ادراکهـا و برداشـت هـای مشتریان از تصویر سازمانی در شرکت های خدماتی هستند.
یافتـه های پژوهش وی نشان داد که هویت و فرهنگ ، دانش آموختگان و عوامل بدو ورود به دانشگاه ها، مؤلفه هـای درجـه اول در زمینه تصویرسازی برای دانشگاه هستند و دارای بیشترین تأثیرگذاری بر تصویر سازمانی را دارا میباشند.
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که کیفیت خدمات و امکانات ، شهرت سـازمانی، برنامـه هـای فرهنگـی، علمـی و پژوهشی و تسهیلات پرداخت شهریه در ایجاد تصویر مثبت و رضایتمندی دانشجویان و توسعه سرمایه اجتمـاعی در بـین کارکنان و دانشجویان دانشگاه مؤثر است .
International Journal of Education of Management, 24(1), 73-85.
University image and its relationship to student satisfaction: Case of the Middle Eastern private business schools.
A case study of Norwegian University College, Corporate Reputation Review, 10(1), 38-59.
The role of corporate identity in the higher education sector: A case study.