خلاصة:
هدف از این پژوهش ارائه الگویی به منظور ارزیابی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان جهت شرکت در دورههای آموزشی ضمن خدمت در شرکت پایانههای نفتی ایران بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان رسمی شرکت پایانههای نفتی ایران با تحصیلات دیپلم به بالا تشکیل داده است. جامعه آماری این تحقیق 1100 نفر بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی ساده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است. پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ آن که 0/866 بود مورد تایید قرار گرفت. روایی آن از طریق انجام تحلیل عاملی و همچنین روایی صوری از طریق نظر اساتید خبره و همچنین کارشناسان خبره شرکت پایانههای نفتی مورد تایید قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیههای ارائه شده ازآزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد عوامل آموزشی، عوامل سازمانی، انتظار و سودمندی درونی با انگیزه کارکنان جهت شرکت در دورههای آموزشی ضمن خدمت به طور مستقیم رابطه معنادار دارد و متغیر عوامل آموزشی قویترین پیشبین برای انگیزش کارکنان جهت شرکت در دورههای آموزشی ضمن خدمت میباشد. به مدیران و برنامهریزان آموزشی شرکت پایانههای نفتی ایران پیشنهاد شد که برای بالا بردن انگیزه کارکنان باید بر عوامل آموزشی، سازمانی، انتظار و سودمندی درونی تمرکز داشته باشند
.
The purpose of this research was to Suggesting a model to assessment of effective factors on Iranian Oil Terminals Company employees,s motivation for participating in in-job training courses. A descriptive research is a correllation method.The statical population of this research included all formal employees of I.O.T.C who graduate from high school or above.The statical population was 1100 people who 285 people of them have been selected according to Kerjsi & Morgan table. Sampling method in this research has been simple randomly sampling.The tools used in this research were two questionaires made by researcher.The Cronbach's Alpha for both questinaires were 0.866 and content validity have been validated by expert proffessors, and some of I.O.T.C expert employees. It was also confirmed by factor analysis. To test the proposed hypotheses correlations, regression have been used.The finding suggest that training factors, expectancy, intrinsic instrumentality and organizational factors effect on employees motivation to participate in training course.And also result show that the training factors is the optimal prediction factor to motivate the employees to participate in training course.It has been recommended to I.O.T.C training managers and planners to focus on training factors, expectancy, intrinsic instrumentality and organizational factors.