خلاصة:
در اسفند 1366 شهر حلبچه در کردستان عراق به دستور صدام، هدف حملات شیمایی قرار گرفت که منجر به کشته شدن 3 تا 5 هزار نفر و زخمی شدن 7 تا 10 هزار نفر شد. علیرغم عمق این فاجعه به دلیل عدم دسترسی قربانیان به رسانه، در افکار عمومی جهانی و حتی بین خود کردها تصویری دقیق از آن شکل نگرفت؛ اما گسترش رسانههای اجتماعی به قربانیان این امکان را داد تا بتوانند توجه افکار عمومی جهانی را به جنایت مذکور جلب کنند. هدف مقالۀ پیش رو مطالعه کنشگری کردها در فضای مجازی بر محور سی و سومین سالگرد شیمایی بمباران حلبچه با تحلیل کنشگری هشتگی آنها در شبکه اجتماعی توییتر است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که 8 محور اصلی در کنشگری هشتگی کردها در توییتر برجسته هستند که شامل؛ روایتگری فاجعه حلبچه از قاب توییتر، تجلی نمادگرایی در کنشگری مجازی با بازنشر عکس عمر خاور و فرزندش، پیگیری رد رنج این درد در چهرۀ بازماندگان، بازتاب رسانهای فاجعۀ حلبچه در سطح جهانی، حلبچه به مثابه درد مشترک، فراموش نکردن فاجعۀ حلبچه، بانیان نسلکشی حلبچه و جابهجایی بین مرزهای آنلاین و آفلاین کنشگری. بر اساس نتایج پژوهش، توییتر برای کردها به مثابه یک حوزۀ عمومی آنلاین عمل میکند که به آنها این امکان را میدهد تا با ایجاد جریان رسانهای در زمینۀ فاجعۀ حلبچه، گفتمان جایگزین را در مورد آن طرح کنند.
on March 16, 1988 Chemical attack on Kurdish town of Halabja by Iraqi forces under Saddam Hussein, largest ever chemical weapons attack, killed between 3000 to 5000 civilians, and injured 7000 to 10000. Despite the depth and severity of this tragedy, due to the victims' lack of access to the media, it did not make a clear image in the world public opinion and even among the Kurds themselves; but the proliferation of social media allowed victims to draw global public attention to the crime. This paper is to study the Kurdish activism on cyberspace by focus on the 33rd chemical anniversary of Halabja through analyzing their hashtag activism on the social network Twitter. Research results show that 8 main axes in Kurdish hashtag activism are highlighted on Twitter, which include: Narration of the Halabja tragedy on Twitter, manifestation of symbolism in virtual activism by republishing photos of Omar Khavar and his child, pursuing the suffering of this pain in the faces of the survivors, the media coverage of the Halabja tragedy worldwide, Halabja as a common pain, not forgetting the Halabja tragedy, the founders of the Halabja genocide, and switching between online and offline activism boundaries. Based on the research results, Twitter acts as an online public sphere for Kurds, enabling them to develop an alternative discourse on the Halabja tragedy by creating a media stream.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان ميدهندکه ٨محوراصلي درکنشگري هشتگي کردهادرتوئيتربرجسته هستندکه شامل ؛روايتگري فاجعه حلبچه ازقاب توئيتر،تجلي نمادگراييدرکنشگري مجازي بابازنشرعکس عمر خاوروفرزندش ،پيگيري ردرنج اين درددرچهرة بازماندگان ،بازتاب رسانه اي فاجعۀحلبچه درسطح جهاني ،حلبچه به مثابه دردمشترک،فراموش نکردن فاجعۀحلبچه ،بانيان نسل کشي حلبچه وجابه جايي بين مرزهاي آنلاين وآفلاين کنشگري .
مباني نظري ١-٢ کنشگري هشتگي اينترنت تبديل به يک جنبۀاساسي اززندگي مدرن شده که نقش زيادي درتحول عرصه هاي مختلف زيست انسان بررويکره زمين داشته است .
ازدهۀ١٩٩٠بحث هادرموردنوع جديديازکنشگريکه با اصطلاحاتينظيرکنشگريسايبري ٢،کنشگريآنلاين ٣،کنشگريوب ٤٢,٠واعتراض ٢,٠وياکنشگريديجيتال ٥ازآن يادميشود،افزايش يافته اند ,Meikle ;٢٠٠٢ ,Jordan) 2002; 2010; Cammaerts, 2007; McCaughey & Ayers, 2003; Joyce, 2010; (٢٠٠٣ ,Vegh.
tiارائه شده است ،سپس درقالب يک جدول برايمضامين اصليومضامين خرد،نمونه هاييذکرشده اند: مضمون اصلي مضمون خرد نمونه توئيت ها ٣٣ سال قبل صدام باشليک سلاح هاي شيمايي،کشتاري دسته جمعي رادرحلبچه به راه انداخت که به کشته شدن ٥ خبررساني هزارنفرومجروح شدن ٧هزارنفرمنجرشد.
کشته شدن اين زيرمقوله به عکس هايي که درآن هابه کشته شدن کودکان کودکان اشاره شده است ،ميپردازد.
تحليل اين عکس باروش نشانه شناسي رولان بارت به شرح ذيل است : معناي صريح :کشته شدن کودکان بيگناه دربمباران شيمياييحلبچه .
تلفيق اين عکس باجملۀ«فراموش نميکنيم »تأکيدبراين است که عکس هاييکه عکاسان درآن زمان ازشهيدان حلبچه به ثبت رسانده اندنقش زياديدر ثبت تاريخياين فاجعه وعدم فراموشياش داشته اند.
درادامه يک نمونه از اين توئيت هابه همراه يکيازعکس هاييکه کاربران دراين زمينه به اشتراکگذاشته اند، ارائه شده است : 1.