خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت موکها در آموزش و ارائه الگوی جاری عوامل مؤثر بر موفقیت آنها میباشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (374 مقاله) که از سال 2010 تا 2018 در مورد موکها در پایگاههای تخصصی و علمی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش 47 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. با تجزیهوتحلیل دادهها، عوامل کلیدی موفقیت دورههای آموزشی موک در 5 بُعد، 15 عامل و 46 مقوله شامل بعد تعامل (ارتباطات متنوع، مدیریت بحث و ویژگی ارتباطات)؛ بعد مشارکت (انگیزش، آموزش متنوع، تسهیلات و ویژگی دوره)؛ بعد سیستم مدیریت (مدیریت یادگیری و مدیریت محتوا)، بعد استاندارپذیری (صحت و اصالت، پشتیبانی و طراحی ساختار) و بعد زمینهای (نگرش اجتماعی، مهارت و فناوری)، طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد برای ایجاد دورههای اثرگذار موک باید زمینه تعاملات و مشارکت فراگیران را مهیا ساخت،سیستمهای مدیریت مناسب را طراحی؛ به استانداردهای موجود توجه و زمینه نگرش مثبت به اینگونه آموزشها را در بین مؤسسات آموزشی و آحاد جامعه فراهم آورند.
The goal of present research is identifying the critical success factorsof MOOCs success and presenting a model for itr. The approach of present research is qualitative and its method is research synthesis. The research population is entire articles (374 articles), were presented on MOOCs on special platform from 2010 2018. The research sample consists of 47 Articles, these numbers are chosen by subject keeping, theoretical saturation of data. The research data have been collected from qualitative analysis of studied documents. Based on findings, critical success factors of MOOCs were classified in 5 dimensions, 15 factors and 46 categories. These dimensions includes: interaction dimension (diverse communication, discussion management, and communication features), collaboration dimension (motivation, diverse instruction, facilities, course features), management dimension(learning and content management) , Standardization(accuracy and originality, support and design structure) and contextual dimension (social attitude, Skill and technology). The results showed that creating effective courses of mock should provide the ground for engagement and engagement of learners, design appropriate management systems; Attending existing standards to provide a positive attitude toward such training among educational institutions and communities.
ملخص الجهاز:
با تجزيه وتحليل داده ها، عوامل کليدي موفقيت دوره هاي آموزشي موک در ٥ بعد، ١٥ عامل و ٤٦ مقوله شامل بعد تعامل (ارتباطات متنوع ، مديريت بحث و ويژگي ارتباطات )؛ بعد مشارکت (انگيزش ، آموزش متنوع ، تسهيلات و ويژگي دوره )؛ بعد سيستم مديريت (مديريت يادگيري و مديريت محتوا)، بعد استاندارپذيري (صحت و اصالت ، پشتيباني و طراحي ساختار) و بعد زمينه اي (نگرش اجتماعي، مهارت و فناوري)، طبقه بندي شدند.
Ross يو، ميائو، لئونگ و وايت ١(٢٠١٧) در پژوهش خود عوامل مؤثر بر آموزش اثربخش از طريق موکها را شامل ؛ استفاده از چندرسانه ايها، توجه مربيان به بحث ها، بازخورد مداوم ، راهنمايي فراگيران ، شکل گيري بحث هاي زنده ، زمان مناسب ، پشتيباني علمي براي فراگيران و سؤالات درجه بندي شده بيان کردند.
Bozkurt, Akgün-Özbek & Zawacki-Richter 4.
The Influence of National Culture on Educational Videos: The Case of MOOCs. International Review of Research in Open and Distributed Learning Journal, 19(1), 186-201 Beaven, T.
The Effect of Multilingual Facilitation on Active Participation in MOOCs. International Review of Research in Open and Distributed Learning Journal, 17(4), 280-314.
From massive access to cooperation: lessons learned and proven results of a hybrid xMOOC/cMOOC pedagogical approach to MOOCs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1), 1-13.
Resource Requirements and Costs of Developing and Delivering MOOCs. The International Review of Research in Open and Distance Learning Journal (IRRODL), 15(5), 113-133.