خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی و کیفیت زندگی کاری معلمان، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه شمالی در سال تحصیلی ۰۰ – ۱۳۹۹ بود که تعداد ۱۶۵ نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی حسن زاده و اولادزاد (۱۳۹۴)، نگرانی مه یر و همکاران (۱۹۹۰) و کیفیت زندگی کاری والتون (۱۹۷۳) بود. پایایی پرسشنامه ها طبق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با ۸۶/ ۰، ۸۸/ ۰ و ۸۵/ ۰ بود. در سطح اطمینان ۹۵ درصد (۰۵/۰=a)، آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی معلمان وجود دارد. هم چنین، رابطه منفی معنی داری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با کیفیت زندگی کاری معلمان وجود دارد.
ملخص الجهاز:
در حقیقت ، کیفیت زندگی، یک مفهوم چند بعدی است که این ابعاد را می توان در پنج گروه احتیاجات اولیه و اساسی برای یک زندگی خوب (امنیت خاطر، درآمد)، سلامت (حاصل تعامل ، عوامل ژنتیک ، اجتماعی، محیطی و پزشکی)، امنیت (دسترسی به محیطی ایمن )، روابط اجتماعی مناسب (احترام ، همکاری و تعارض بین افراد و گروه ها)، آزادی و انتخاب (توانایی تجربه و برآوردن انتخاب های فردی) دسته بندی کرد (مظلومی محمودآباد و همکاران ، ١٤٠٠).
پژوهش ابوالحسنی و همکاران (١٣٩٤) نشان داد که رابطه منفی معناداری بین اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی با سلامت روانی وجود دارد.
شناسایی عواملی که سبب کاهش نگرانی و بهبود کیفیت زندگی شغلی معلمان شود، بی تردید، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ارتقا سطح سلامت افراد جامعه را در پی خواهد داشت ، پژوهش حاضر قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی و کیفیت زندگی کاری معلمان آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه شمالی رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر، از نظر هدف ، کاربردی؛ از نظر ماهیت و روش گردآوری اطلاعات ، توصیفی از نوع همبستگی است .
جدول ٣، میزان و جهت رابطه بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی و کیفیت زندگی کاری معلمان را نشان میدهد.
بحث و نتیجه گیری یافته های حاصل از پژوهش حاضر حاکی از آن است که رابطه مثبت معنیداری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی معلمان وجود دارد.