خلاصة:
زمینه وهدف: مهارتهای ارتباطی یکی از عناصر کلیدی درمدیریت ومبنای لازم وضروری برای مدیریت کارآمد است. یک وجه مهم ارتباط درسازمان ومدیریت ارتباط میان مدیر وکارکنان است.مدیران میتوانند با درنظرگرفتن شبکههای ارتباطی،زمینه مدیریت مؤثر و بهبود عملکرد کارکنان را تسهل کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران و عملکرد کارکنان در فرماندهی انتظامی شهرستان بندرعباس انجام شده است.
روش:ازنظر هدف، پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. از بین کلیه مدیران و کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان بندرعباس، با استفاده از فرمول کوکران نمونهایبه حجم 262 نفر بهروش تصادفی انتخاب و از دو پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی پاترسون(1970)و مهارتهای ارتباطی کوئیندام (2004) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههای نهایی و آزمون فرضیهها، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بین ابعاد مهارتهای ارتباطی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه معناداری وجود دارد و بالاترین میزان همبستگی مربوط به رابطه بین درک پیام و عملکرد کارکنان (559/0r=) است.
نتیجهگیری: بین پنج مؤلفه مهارتهای ارتباطی شامل: «درک پیام، قاطعیت، بینش، گوشدادن، کنترل عواطف» با عملکرد کارکنان رابطه معناداری وجود دارد و این معناداری مثبت و مستقیم است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با افزایش مهارتهای ارتباطی مدیران، عملکرد کارکنان افزایش مییابد.
ملخص الجهاز:
بنابراين پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين مهارت هاي ارتباطي مديران و عملکرد کارکنان در فرماندهي انتظامي شهرستان بندرعباس انجام شده است .
نتيجه گيري : بين پنج مؤلفه مهارت هاي ارتباطي شامل : «درک پيام ، قاطعيت ، بينش ، گوش دادن ، کنترل عواطف » با عملکرد کارکنان رابطه معناداري وجود دارد و اين معناداري مثبت و مستقيم است .
در اين پژوهش محقق به دنبال پاسخ به اين سؤال باشد که آيا بين مهارت هاي ارتباطي مديران (از جمله : درک پيام ١، کنترل عواطف ٢، گوش دادن ٣، بينش ۴ نسبت به فرآيند ارتباط و ارتباط توام با قاطعيت ۵) و عملکرد کارکنان رابطه اي وجود دارد يا خير.
Assertiveness مباني نظري مديريت : مديريت جزء آن دسته از علومي (فنوني) است که تسلط بر مهارت هاي ارتباطي ، زيربناي موفقيت و کارايي در آن است (قرباني ، ١٣٧٨: صص ٢٥-٢٦)؛ هيچ مديري نمي تواند کار خود را بدون برقراري ارتباطات خوب و مهارت هاي ارتباطي ، به خوبي انجام دهد (ايران نژاد پاريزي ، ١٣٨٥: ص ٣٢٠)؛ مدارک و شواهد موجود نيز نشان مي دهد که بين ارتباطات مؤثر و ميزان توليد يا بازده افراد، رابطه مستقيم وجود دارد (رابينز، ١٣٧٨: ص ٦١٧).
بحث و نتيجه گيري باتوجه به نتايج پژوهش ، وجود رابطه بين متغير مهارت هاي ارتباطي مديران و عملکرد کارکنان در فرماندهي انتظامي شهرستان بندرعباس در سطح معنادار نود و پنج درصد (٠/٠٥> P) مورد تأييد است .