خلاصة:
با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی و اهمیت دوران کودکی در ایجاد نگرش عمیق و پایدار دربارة کارآفرینی، آموزشهای دورة کودکی باید در راستای شکلگیری و تقویت نگرش کارآفرینانه هدفگذاری و اجرا شوند. یکی از روشهای مناسب برای آموزش کارآفرینی به کودکان، بازیهای خلاق است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر بازیهای خلاق بر شکلگیری و تقویت نگرش کارآفرینانة کودکان مقطع ابتدایی صورت گرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و به روش کمی نیمهتجربی در جامعة آماری دانشآموزان پایة چهارم دبستان پسرانة امام رضا (ع) در شهرستان ری بر روی نمونهای به تعداد 30 نفر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایشی) انجام گرفت. میزان نگرش کارآفرینانه و ابعاد آن قبل و پس از یک دورة یکماهه آموزشی در هر دو گروه آزمایش و کنترل به وسیلة پرسشنامة نگرشسنج رابینسون و همکاران (1991)، اندازهگیری شد. پس از تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون تی، نتایج نشان داد آموزش کارآفرینی با روش بازیهای خلاق در زمینة کارآفرینی، مورد توجه و استقبال زیاد کودکان قرار گرفته و سبب تقویت نگرش کارآفرینانه در تمامی ابعاد آن شامل کنترل درونی، میل به موفقیت، خلاقیت، نوآوری و عزتنفس شده است. این یافتهها میتواند در آگاهسازی مربیان و معلمان در زمینة آموزش کارآفرینی و همچنین، در تدوین برنامههای آموزشی براساس رویکرد یادگیری خلاق و کارآفرینانه مؤثر باشد.
Given the need for entrepreneurship education and the importance of childhood in creating a deep and sustainable attitude about entrepreneurship, childhood education should be targeted and implemented in order to form and strengthen the entrepreneurial attitude. One of the best ways to teach entrepreneurship to children is to play creative games. The aim of this study was to investigate the effect of creative games on the formation and strengthening of the entrepreneurial attitude of primary school children. This research is a practical and semi-experimental research method in the statistical population of students of the fourth grade of Imam Reza Boys' Elementary School in Rey city on a sample of 30 people (15 people in the control group and 15 people in the group). Experimental) was performed. The level of entrepreneurial attitude and its dimensions were measured before and after a one-month training course in both experimental and control groups by Robinson et al.'s (1991) attitude questionnaire. After analyzing the data using analysis of variance and T-test, the results showed that: Entrepreneurship education with the method of creative games in the field of entrepreneurship, has been highly appreciated and welcomed by children and strengthens the entrepreneurial attitude in all dimensions. It includes inner control, desire for success, creativity and innovation, and self-esteem. These findings can be effective in educating educators and teachers in the field of entrepreneurship education, as well as in developing educational programs based on the creative and entrepreneurial learning approach.
ملخص الجهاز:
بازيهاي خلق مبنايي براي شکلگيري نگرش کارآفرينانه در کودکان بتول سبزه استاديار، گروه علوم تربيتي، دانشگاه فرهنگيان ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٤/٠٢؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٤/٢٥) چکيده با توجه به ضرورت آموزش کارآفريني و اهميت دوران کودکي در ايجاد نگرش عميق و پايدار دربارة کارآفريني، آموزش هاي دورة کودکي بايد در راستاي شکل گيري و تقويت نگرش کارآفرينانه هدف گذاري و اجرا شوند.
پس از تحليل داده ها با استفاده از تحليل واريانس و آزمون تي، نتايج نشان داد آموزش کارآفريني با روش بازيهاي خلق در زمينۀ کارآفريني، مورد توجه و استقبال زياد کودکان قرار گرفته و سبب تقويت نگرش کارآفرينانه در تمامي ابعاد آن شامل کنترل دروني، ميل به موفقيت ، خلقيت ، نوآوري و عزت نفس شده است .
نتايج تحقيقات صورت گرفته در ساير کشورها نيز نشان داده است که استفاده از بازيهاي فکري، پروژه ها و يادگيري به روش ماجراجويي از بهترين شيوه ها براي آموزش کارآفريني و توسعۀ نگرش هاي کارآفرينانه در کودکان است (گيب ، ١٩٨٧).
European Entrepreneurship Education Commission جامعۀ آماري مورد مطالعه در اين تحقيق ، شامل دانش آموزان پايۀ چهارم در منطقۀ شهرري در مدرسۀ امام رضا (ع ) در سال تحصيلي (٩٨-١٣٩٧) در مجموع ، به تعداد ٦٠ نفر بودند.
اين تحقيق تأييدي بر يافته هاي سبزه (١٣٩٧) در زمينۀ مناسب بودن روش بازيهاي خلاق در آموزش کارآفريني و تقويت نگرش هاي کارآفرينانه در کودکان است .