خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس بافت اجتماعی کلاس با میانجیگری مشارکت رفتاری و عاطفی دانشآموزان متوسطه دورة اول شهرستان میامی در سال تحصیلی 98- 1397 بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی محسوب میشود. دانشآموزان متوسطه دورة اول شهرستان میامی (641 نفر) در سال تحصیلی 98- 1397 جامعة آماری پژوهش بودند. شرکتکنندگان 240 نفر از دانشآموزان (130 نفر دانشآموز دختر، 110 نفر دانشآموز پسر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. همة آنها پرسشنامههای مشارکت عاطفی و رفتاری تحصیلی، حمایت معلم و همکلاسی و فرسودگی تحصیلی را تکمیل کردند. دادهها با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد حمایت همکلاسی، حمایت معلم، مشارکت رفتاری و عاطفی اثر مستقیم، منفی و معناداری بر فرسودگی تحصیلی دارند. حمایت معلم با میانجیگری مشارکت رفتاری و عاطفی اثر غیر مستقیم، منفی و معناداری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارد. همچنین، حمایت همکلاسی با میانجیگری مشارکت رفتاری و عاطفی اثر غیر مستقیم، منفی و معناداری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارد. هرچند فشارهای موجود در مدرسه و محیط زندگی باعث ایجاد فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان میشود، ولی عواملی مانند حمایت معلم و همکلاسیها و همچنین، مشارکت رفتاری و عاطفی تا حد زیادی میتوانند فرسودگی تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهند.
The purpose of present study was to predict students 'academic burnout based on the class social context by mediating the students' behavioral and emotional participation of high school students in the first year of Miami in the academic year of 2018-19. From the viewpoint of purpose, this study is practical and from the viewpoint of gathering the data, this study is a type of descriptive-correlative studies. The statistical population includes all high school students in the first year of Miami )641 people (in the academic year of 2018-19. Participants included 240 students (130 female, 110 male) who were selected by random category sampling method. Findings showed that Classmate support, teacher support, behavioral and emotional participation have a direct, negative and significant effect on academic burnout. Teacher support by mediating emotional and behavioral participation has an indirect, negative and significant effect on students' academic burnout. Also, the support of classmates by mediating behavioral and emotional participation has an indirect, negative, and significant effect on students' academic burnout. However, the pressures in school and living environment cause academic burnout in students, but factors such as teacher and classroom support as well as emotional and behavioral engagement can greatly affect academic burnout.
ملخص الجهاز:
به طور کلي، نتايج پژوهش ها نشان ميدهد بافت اجتماعي کلاس (حمايت معلم و هم کلاسي) با مشارکت تحصيلي (ژوا، نتومانيس و نتوماني ١، ٢٠١٩؛ موريرا و والري ٢، ٢٠٢٠) و فرسودگي تحصيلي ارتباط دارد (عزيزي و همکاران ، ١٣٩٥؛ رباني و همکاران ، ١٣٩٦) که در برخي از اين پژوهش ها مشارکت تحصيلي نقش واسطه را در ارتباط بين بافت اجتماعي کلاس و ساير متغيرها را داشته است (آنسونگ ٣ و همکاران ، ٢٠١٧؛ صيف ، رستگار و ارشادي، ١٣٩٥؛ چانگ ٤ و همکاران ، ٢٠١٨).
از اين رو، هدف پژوهش حاضر پيش بيني فرسودگي تحصيلي دانش آموزان بر اساس بافت اجتماعي کلاس (حمايت معلم و حمايت هم کلاسي) و مشارکت رفتاري و عاطفي خواهد بود (شکل ١).
نتايج حاکي از آن است که حمايت معلم بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان اثر منفي و مستقيم دارد: ؛(٠٥.
حمايت معلم از دانش آموزان با واسطۀ مشارکت عاطفي و مشارکت رفتاري موجب کاهش فرسودگي تحصيلي در آنان ميشود.
در تبيين اين يافته ها از پژوهش ميتوان گفت که حمايت اجتماعي يک متغير مهم محيطي در تبيين فرسودگي تحصيلي فراگيران (دانش آموزان ) است .
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که مشارکت عاطفي دانش آموزان نيز ميتواند فرسودگي تحصيلي آنان را کاهش دهد.
Student perceptions of self-efficacy and teacher support for learning in fostering youth competencies: Roles of affective and cognitive engagement.
Study engagement and burnout profiles among Finnish higher education students.
Effects of perceived autonomy support from social agents on motivation and engagement of Chinese primary school students: Psychological need satisfaction as mediator.